“Και μετά θα καααάθεσαι!” Ποιος δεν θυμάται την αξέχαστη ατάκα του Μίμη Φωτόπουλου που την επανέλαβε σε αρκετές ταινίες στη λαμπρή καριέρα του; Η αλήθεια είναι ότι σε μία κοινωνία σαν τη μεταπολεμική Ελλάδα (η ατάκα ειπώθηκε για πρώτη φορά το 1948) όπου οι άνθρωποι έτρεχαν ακατάπαυστα για να εξασφαλίζουν τα λιγοστά προς το ζην για αυτούς και τις οικογένειές τους, το “να κάθεσαι” ήταν σπάνιο και περιζήτητο.

Fast forward 70 χρόνια μετά. Οι καιροί έχουν αλλάξει. Σε αντίθεση με την τότε γενιά, οι Έλληνες του σήμερα κάθονται πολύ περισσότερο από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους. Το αποτέλεσμα; Διάφορα προβλήματα που αρχίζουν από την παιδική παχυσαρκία, συνεχίζονται στην ενήλικη ζωή με καρδιαγγειακά και διαβητολογικά προβλήματα και, έχουν επίδραση, και στο θέμα του παρόντος άρθρου, τους μυς μας.

Ας δούμε λοιπόν τα “δεινά” που επιφέρει η καθιστική ζωή στο μυϊκό μας σύστημα και τον απλό (αλλά για πολλούς δύσκολο) τρόπο με τον οποίο μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε.

 

Όταν σηκώνεις το τηλεκοντρόλ αντί για βάρη

Πρώτα από όλα, για να κάνουμε τον “συνήγορο του διαβόλου”, όσον αφορά τις νεότερες γενιές, το πιθανότερο είναι ότι και η δική σας εργασία (ή μελέτη αν είστε φοιτητής ή φοιτήτρια) λαμβάνει χώρο ενώ κάθεστε σε ένα γραφείο ή ένα αμφιθέατρο. Διεθνείς μελέτες μάλιστα, στις χώρες του πρώτου κόσμου δείχνουν ότι σε σχέση με τη δεκαετία του 1960, οι άνθρωποι στις μέρες μας καίνε περίπου 120 με 140 θερμίδες λιγότερες τη μέρα.

Η παρατεταμένη αδράνεια δεν σταματά φυσικά στο γραφείο. Καθόμαστε στο αυτοκίνητό μας, στο μετρό ή το λεωφορείο, καθόμαστε κατά τη διάρκεια των γευμάτων και φυσικά, καθόμαστε μπροστά στην τηλεόραση, πριν πάμε για ύπνο. Ενός “κακού”, μύρια έπονται!

 

Τι συμβαίνει στους μυς σας όταν “καααάθεστε”

Όταν οι μυϊκοί ιστοί μένουν ακίνητοι σε μια συγκεκριμένη θέση για μεγάλες περιόδους, τείνουν να “μαρμαρώσουν” και να αναπτύξουν κόμπους. Για παράδειγμα, όταν κάθεστε στο γραφείο για 8 ή 10 συνεχόμενες ώρες, ο λαγονοψοΐτης μυς του ισχίου σας καθώς και οι τετρακέφαλοι μηριαίοι σας (4 μυς στην μπροστινή πλευρά του κάθε μηρού σας) θα σφίξουν και θα κοντύνουν από την έλλειψη κίνησης.

Ένα άλλο πρόβλημα με την καθιστική ζωή είναι ότι σας κάνει, πολύ συχνά, να σκύβετε το κεφάλι σας προς τα εμπρός, στρογγυλεύοντας τους ώμους. Αυτό αδυνατίζει τους μυς, ειδικά στο πάνω μέρος της πλάτης και μπορεί να οδηγήσει σε καμπούρα, το περιβόητο “iHunch”.

 

Έλλειψη οξυγόνου

Όταν οι μυς σας είναι ενεργοί, μπορούν να πάρουν οξυγόνο από το αίμα τρεις φορές πιο αποτελεσματικά από ότι όταν είναι σε ηρεμία. Χωρίς μυϊκή άσκηση, το σώμα σας γίνεται λιγότερο αποτελεσματικό στη χρήση ενέργειας και συνεπώς παράγει περισσότερα απόβλητα, όπως το γαλακτικό οξύ και το διοξείδιο του άνθρακα.

 

Τι να κάνετε;

Η λύση για να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα που δημιουργεί η καθιστική ζωή στους μυς σας είναι προφανής. Σηκωθείτε από την πολυθρόνα, τον καναπέ, την καρέκλα, το πουφ, το κρεβάτι, το σκαμπό, την ξαπλώστρα, την αιώρα, το κάθισμα, το γραφείο, το σκαμνί, τον πάγκο, τη θέση στο τρόλεϊ ή το θρανίο. Ανακαλύψτε ξανά τη χαρά της κίνησης και δώστε στους μυς σας το φιλί της ζωής!

 

Ασκήσεις χαλάρωσης των μυών για άτομα με καθιστικό τρόπο ζωής

  • Σπονδυλική στήλη. Σηκωνόμαστε τακτικά από τη θέση μας και τεντώνουμε τα χέρια μας προς τα πάνω σαν να κρατάμε ένα αόρατο σκοινί.
  • Κεφάλι. Κυκλικές κινήσεις καθώς και δεξιά – αριστερά.
  • Ώμοι. Κυκλικές κινήσεις που ακολουθούνται από χαλάρωση των χεριών μας προς το έδαφος.
  • Καρποί. Ανοιγοκλείνουμε σε γροθιές τις παλάμες μας.
  • Χέρια. Χρησιμοποιούμε τακτικά ένα σετ βαράκια που έχουμε στο γραφείο μας.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!