Λένε ότι στη ζωή δεν υπάρχει “δωρεάν γεύμα” και ότι για τα πάντα υπάρχει κάποιο κόστος, μικρό ή μεγάλο. Όμως, πώς θα σας φαινόταν εάν μαθαίνατε ότι υπάρχει μία φόρμουλα που προάγει την υγεία των οστών και των δοντιών, θωρακίζει το ανοσοποιητικό, προστατεύει από σοβαρότατες ασθένειες όπως ο καρκίνος, οι καρδιοπάθειες και ο διαβήτης και είναι απολύτως δωρεάν;

Ναι, αυτή η μαγική και δωρεάν (τουλάχιστον για εμάς τους κατοίκους της Ελλάδας) φόρμουλα υπάρχει και δεν είναι άλλη από τη βιταμίνη D! Πρόκειται για τη βιταμίνη που συνθέτει ο οργανισμός μας κατά 90% μέσω της υπεριώδους ακτινοβολίας του ηλίου, που στη χώρα μας είναι πάντα άφθονος και δωρεάν. Δείτε στη συνέχεια του άρθρου μας πόσο σημαντική είναι η βιταμίνη D, και τον χειμώνα, και τι πρέπει να κάνετε εάν παρουσιάσετε έλλειψή της.

 

Τι είναι η βιταμίνη D

Η βιταμίνη D είναι μία ορμόνη που αλληλεπιδρά με περισσότερα από 2.500 γονίδια στο ανθρώπινο σώμα. Οι πιο σημαντικές της ιδιότητες είναι η ρύθμιση της απορρόφησης του ασβεστίου και του φωσφόρου. Η βιταμίνη D έχει δύο βασικές μορφές: τη βιταμίνη D2 που λαμβάνουμε από τις τροφές και τη βιταμίνη D3 που παράγεται μέσω της έκθεσης στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

 

Τα οφέλη της

Είναι γνωστό στους περισσότερους από εμάς ότι η βιταμίνη D χάρη στην αύξηση της απορρόφησης του ασβεστίου διαμορφώνει και διατηρεί υγιή οστά. Πράγματι, μελέτες πρόληψης καταγμάτων σε ηλικιωμένους έδειξαν ότι η υψηλή πρόσληψη βιταμίνης D ελάττωσε τα κατάγματα ισχίου κατά σχεδόν 20%.

Όμως, πρόσφατες μελέτες φέρνουν στο φως νέα στοιχεία για τη σημασία της βιταμίνης D για την υγεία. Συγκεκριμένα φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στη συνολική υγεία, καθώς βοηθά στη μείωση των φλεγμονών, ενώ ρυθμίζει και ενδυναμώνει τόσο το ανοσοποιητικό όσο και το σάκχαρο στο αίμα. Δεν είναι μόνο η βιταμίνη του ήλιου. Είναι και η βιταμίνη της ζωής!

 

Το ελληνικό παράδοξο

Το “ελληνικό παράδοξο” (που συναντάται και σε ολόκληρη τη Μεσόγειο ως “μεσογειακό παράδοξο”) είναι η ανεπάρκεια της βιταμίνης D στους κατοίκους της χώρα μας. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας και έκαναν ιδιαίτερη αίσθηση, 7 στους 10 έλληνες έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D.

Οι κυριότεροι λόγοι για αυτό το φαινόμενο είναι οι εξής:

  • Η μελαχρινή επιδερμίδα που έχουμε οι περισσότεροι Έλληνες (και Μεσόγειοι). Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με σκούρα επιδερμίδα είναι πολύ πιο ευαίσθητα στην έλλειψη της βιταμίνης D.
  • Το γεωγραφικό πλάτος της χώρας μας που, ειδικά στη βόρεια Ελλάδα, δεν προσφέρει την υπεριώδη ακτινοβολία που χρειαζόμαστε κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών.
  • Ο περιορισμένος χρόνος που περνάμε στο ύπαιθρο σε συνδυασμό με την ευρεία χρήση αντηλιακών.
  • Τέλος, το ελαιόλαδο που είναι η κύρια πηγή λιπαρών τροφών στην Ελλάδα, δεν περιέχει βιταμίνη D.

 

Ομάδες υψηλού κινδύνου

Οι παρακάτω ομάδες έχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν ανεπάρκεια βιταμίνης D:

  • Ηλικιωμένοι
  • Υπέρβαρα άτομα
  • Βρέφη που θηλάζουν
  • Γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση
  • Όσοι έχουν σκουρόχρωμη επιδερμίδα
  • Άτομα που αποφεύγουν κάθε είδους έκθεση στον ήλιο
  • Ασθενείς με σύνδρομα δυσαπορρόφησης λόγω νοσημάτων ήπατος ή εντέρου

 

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη βιταμίνης D;

Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανεπάρκεια της βιταμίνης D συνδέεται με τις πιο κάτω παθήσεις:

  • Ραχίτιδα στα παιδιά
  • Οστεοπόρωση (ο τρόμος των ηλικιωμένων)
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Διαβήτης
  • Νόσος Πάρκινσον, αλτσχάιμερ, πολλαπλή σκλήρυνση (λόγω απορρύθμισης του ανοσοποιητικού)
  • Καρκίνος ορθού και εντέρου, ενδομητρίου, μαστού και παγκρέατος
  • Υπέρταση, καρδιακή ανεπάρκεια

 

Πώς θα αυξήσετε τα επίπεδα της βιταμίνης D στον οργανισμό σας

Τι πρέπει να κάνετε για να αυξήσετε τα ποσοστά της βιταμίνης D στον οργανισμό σας; Η λύση είναι πολύ απλή, ειδικά στη χώρα μας: να σας δει ο ήλιος! Ξέρουμε ότι σε αυτό το σημείο, αναρωτιέστε, κατά πόσο η έκθεση στον ήλιο είναι ακίνδυνη, ειδικά όταν έχετε διαβάσει τα άρθρα μας για τις βλαβερές συνέπειες της ηλιοθεραπείας.

Η απάντηση είναι: με μέτρο! Κάνουμε μικρά διαλείμματα έκθεσης στον ήλιο. Με προσοχή όμως και πάντα με την προστασία αντηλιακού (ιδιαίτερα στο πρόσωπο), καθώς όπως έχουμε αναφέρει πολλές φορές, σε άλλα μας άρθρα, η έκθεση στις ακτίνες UVA και UVB του ήλιου εγκυμονεί κινδύνους.

Από εκεί και πέρα, μπορείτε να προσθέσετε στη διατροφή σας κάποια τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D. Σολομός, τόνος, σαρδέλες, κρόκος αυγού, τυρί, συκώτι και μανιτάρια (που έχουν καλλιεργηθεί σε φως) συστήνονται. Τέλος, συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνη D μπορεί να βοηθήσουν. Προσοχή: υπάρχει και το άλλο άκρο. Η υπερβολική ποσότητα βιταμίνης D μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση ασβεστίου και σχηματισμό πέτρας στα νεφρά και άλλων παθήσεων.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!