Τα παιδιά διψάνε για πολλά πράγματα. Διψάνε για μάθηση, διψάνε για περιπέτεια, διψάνε για παιχνίδι με τα αδέρφια τους και τους φίλους τους. Πολλές φορές όμως, τα παιδιά… απλά διψάνε. Και εμείς, σαν καλές μαμάδες και καλοί μπαμπάδες, πρέπει να είμαστε εκεί για να σβήσουμε τη δίψα τους – ή να είναι εκεί το παγούρι του παιδιού.

Οι ανάγκες του παιδικού οργανισμού για ενυδάτωση είναι σημαντικές και μάλιστα μεγαλύτερες από αυτές του ενήλικα. Δείτε στο άρθρο μας που ακολουθεί τι σημαίνει σωστή ενυδάτωση για το παιδί, ποια προβλήματα μπορεί να προκαλέσει η αφυδάτωσή του και τι μέτρα μπορούν να πάρουν γονείς, αλλά και παππούδες, γιαγιάδες, θείοι και θείες!

 

Η διαφορά του παιδιού

Ας ξεκινήσουμε από τις διαφορές των παιδιών από τους ενήλικες. Πρέπει να  σημειώσουμε ότι τα παιδιά έχουν μεγαλύτερο ποσοστό νερού στο σώμα τους από ότι οι μεγάλοι. Όταν γεννιόμαστε, αποτελούμαστε κατά 75% από νερό (με την πάροδο των χρόνων το ποσοστό αυτό θα πέσει στο 60% περίπου για τους άνδρες και 50% για τις γυναίκες). Έτσι λοιπόν, η κάλυψη των αναγκών του παιδιού σε υγρά, πρέπει να  είναι η πρώτη προτεραιότητα στη διάρκεια της ημέρας.

 

Γιατί αφυδατώνονται τα παιδιά

Τα παιδιά χάνουν ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό νερού για τους εξής λόγους:

  • Υψηλή σωματική δραστηριότητα

Τα παιδιά είναι “μηχανές” παιχνιδιού και κίνησης. Ζωηρά και αεικίνητα, είναι λογικό να αποβάλλουν ιδιαίτερα πολύ νερό μέσα από τον ιδρώτα.

  • Μη αναπτυγμένοι μηχανισμοί δίψας

Το παιδί, πολλές φορές “ξεχνάει να πιει” μέχρι, σχεδόν, σημείου σημαντικής αφυδάτωσης.

  • Εμετοί και διάρροιες

Πολύ συνηθισμένες περιπτώσεις στην παιδική ηλικία που οδηγούν σε αφυδάτωση αν δεν γίνει σύντομη αντικατάσταση απωλειών.

  • Αδυναμία έκφρασης

Σε περιπτώσεις βρεφών ή παιδιών πολύ μικρής ηλικίας, το παιδί δεν μπορεί να εκφράσει τη δίψα του. Ο συνοδός θα πρέπει να είναι πάντα σε εγρήγορση.

 

Επιπλοκές της αφυδάτωσης

Οι επιπλοκές της αφυδάτωσης μπορεί να είναι αρκετές με κάποιες, να είναι ιδιαίτερα ενοχλητικές ή ακόμη και επικίνδυνες.

  • Αυξημένη ευαισθησία σε λοιμώξεις ουροποιητικού
  • Αρνητικές επιπτώσεις στη γνωστική λειτουργία (πχ μνήμη, συγκέντρωση)
  • Δυσκοιλιότητα
  • Εξάντληση
  • Πονοκέφαλοι
  • Ευερεθιστότητα
  • Κακή διάθεση
  • Κράμπες
  • Σοβαρές θερμικές διαταραχές

 

Πόσο νερό χρειάζονται τα παιδιά;

Αν και οι ανάγκες του κάθε παιδιού είναι διαφορετικές, καθώς παράγοντες όπως η σωματική διάπλαση, το φύλο και το κλίμα παίζουν σημαντικό ρόλο, υπάρχουν κάποιες γενικές συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες:

  • 5 ποτήρια νερό για παιδιά ηλικίας 5 έως 8 ετών
  • 7 ποτήρια νερό για παιδιά ηλικίας 9 έως 12 ετών
  • 8 έως 10 ποτήρια νερό για παιδιά ηλικίας 13+

 

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε.

Σε αντίθεση με άλλες καταστάσεις και παθήσεις, η λύση εδώ είναι απλή: νερό, νερό, νερό! Δείτε τις συμβουλές μας παρακάτω και ακολουθήστε τις.

  • Προμηθεύστε το παιδί με παγούρι σε κάθε έξοδό του.
  • Εκπαιδεύστε όσους φροντίζουν τα παιδιά εν απουσία σας (παππούς, γιαγιά, άλλος κηδεμόνας).
  • Εισαγωγή του παιδιού στο νερό από πολύ μικρή ηλικία μέσα από παιχνίδι (πχ αγαπημένη κούπα ή ποτήρι).
  • Ωθήστε τα παιδιά να πίνουν νερό στο πρωινό, πριν το σχολείο.
  • Βοηθήστε με εναλλακτικές πηγές νερού, όπως φρούτα και λαχανικά. Κάποιες τροφές, όπως οι φράουλες και το καρπούζι έχουν πάνω από 90% νερό! Δείτε τον σχετικό πίνακα εδώ.
  • Το καλοκαίρι, βάλτε ένα παγάκι στο ποτήρι του παιδιού με το νερό – θα γίνει αμέσως η “cool” επιλογή!

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!