Ο καθένας από εμάς αντιδρά διαφορετικά στην πανδημία και τον αυτοπεριορισμό. Αρκετοί, προσπαθούμε, στο μέτρο του δυνατού, να κρατάμε την αισιοδοξία μας, να υπομένουμε με στωικότητα τα μέτρα και να στρέφουμε το βλέμμα προς την επόμενη ημέρα.

Όμως, δεν είναι εύκολο, ούτε εφικτό για τον καθένα να περνά ώρες και μέρες μέσα στο σπίτι χωρίς κάποια μορφή αντίδρασης. Και η αλήθεια είναι ότι για πολλούς από εμάς, η μορφή της αντίδρασης έχει οριοθετηθεί γεωγραφικά από τα όρια της κουζίνας μας, και ιδιαίτερα του ψυγείου.

Εάν λοιπόν εσείς (ή κάποιο αγαπημένο σας πρόσωπο) δίνετε μάχη σε συνθήκες αυτοπεριορισμού με το υπερβολικό φαγητό, δείτε τι μπορείτε να κάνετε για να περιορίσετε το άγχος, στο άρθρο μας που ακολουθεί.

 

Πώς προκαλείται

Η κατανάλωση τροφής λόγω συναισθηματικής πίεσης είναι ένας συνηθισμένος μηχανισμός αντιμετώπισης του στρες. Τι προκαλεί όμως άγχος αυτές τις ημέρες του κορωνοϊού; Οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι οι εξής:

  • Αβεβαιότητα για το μέλλον
  • Εργασιακή ανασφάλεια – πολλοί άνθρωποι σε καθεστώς αναστολής εργασίας
  • Κακή ψυχολογία από τα νέα που έρχονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (πολλές φορές υπερβολικά τονισμένα με φράσεις όπως “συγκλονιστικό”, “ανείπωτη τραγωδία”, κλπ)
  • Φόβος για τα αγαπημένα μας πρόσωπα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες
  • Αίσθηση ότι ο κόσμος που ξέραμε “καταρρέει”.

 

Φαγητό λόγω άγχους – η σημαντική ερώτηση

Είναι φυσικό η τροφή να μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα. Είμαστε έτσι προγραμματισμένοι, εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Όμως, η επήρεια της τροφής εξασθενεί γρήγορα, ενώ οι θερμίδες από αυτή παραμένουν. Κάνετε λοιπόν στον εαυτό σας τη σημαντική ερώτηση: “Ετοιμάζομαι να φάω γιατί πεινάω ή γιατί έχω άγχος;”

Εάν απαντήσετε το δεύτερο, βάλτε μία άνω τελεία και προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε το άγχος με άλλος τρόπους.

 

Σύντομη άσκηση εκτός και εντός σπιτιού

Βγαίνοντας για λίγο έξω προσεκτικά, και τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας, μπορεί να βοηθήσει πολύ. Ακόμη και 10 λεπτά περπάτημα, 2 έως 3 τετράγωνα από το σπίτι και πίσω, βοηθούν στην απομάκρυνση του άγχους και της επιθυμίας για φαγητό.

Αν παρ’ όλα αυτά, ο αυτοπεριορισμός στον οποίο υποβάλλετε τον εαυτό σας είναι αυστηρός, προσπαθήστε, ακόμη και εντός σπιτιού, να αποφύγετε την υπερφαγία με κάποιες ασκήσεις. Ένα χαλάκι γιόγκα, κάποιες διατάσεις, ακόμη και περπάτημα από το ένα δωμάτιο στο άλλο (όχι με τακούνια αν είστε σε διαμέρισμα ορόφου!), μπορούν να βοηθήσουν.

 

Περιορίστε τα νέα

Δεν χρειάζεται να μπαίνετε 6 φορές την ημέρα στο “worldometers”, το site που έγινε διάσημο για τα στατιστικά του κορωνοϊού. Δεν χρειάζεται να είστε καρφωμένοι για την ενημέρωση των 6, ακόμα και αν τα νέα είναι καλά. Όπως είπαμε και πιο πάνω, είναι πιθανό τα ΜΜΕ να εστιάσουν σε κάποια περίπτωση για συναισθηματικούς λόγους, η οποία θα σας αγχώσει υπέρμετρα και θα σας στείλει στο ψυγείο.

 

Η μουσική είναι φίλος σας

Ο αυτοπεριορισμός είναι η ευκαιρία που ψάχνατε να φτιάξετε επιτέλους εκείνη τη λίστα με τα καλύτερα τραγούδια των nineties (έστω και αν προδίδει την ηλικία σας). Μελέτες δείχνουν ότι κλασικά έργα συνθετών όπως ο Μότσαρτ μειώνουν πραγματικά το άγχος και την αρτηριακή πίεση. Ωστόσο, οποιαδήποτε μουσική σας αρέσει μπορεί να σας αποφορτίσει και να σας απομακρύνει από το ψυγείο.

 

Κοιμηθείτε περισσότερο

Ο ύπνος, επιτέλους, απενοχοποιήθηκε στην μετά κορωνοϊό εποχή. Οι πολλές ώρες και ημέρες αυτοπεριορισμού μπορούν να σας κάνουν να ανακαλύψετε ξανά την αξία του καλού ύπνου και της ανάπαυσης. Θα διαπιστώσετε ότι αν κοιμηθείτε περισσότερο, θα καταφύγετε λιγότερο σε υπερκατανάλωση φαγητού, ιδιαίτερα, το βράδυ. Ένα ακόμη συν; Εάν εργάζεστε πλέον με τηλεργασία, θα δείτε καλύτερα αποτελέσματα στην ποιότητα της εργασίας σας, παρά την απόσταση.

 

Μη στοκάρετε

Μία πρακτική συμβουλή που μπορούμε να σας δώσουμε είναι να αποφύγετε να στοκάρετε τα ντουλάπια και τα ράφια σας με τροφές. Είναι αλήθεια ότι ο αυτοπεριορισμός, σε συνδυασμό με άγχος μπορεί να σας οδηγήσει σε αγορές ακόμη και junk τροφών που υπό κανονικές συνθήκες, δεν θα βάζατε στο σπίτι σας. Μην το κάνετε! Γιατί ξέρετε καλά, τι συμβαίνει με αυτού του είδους τις τροφές. Αν μπουν στο σπίτι σας, θα μπουν και στο στόμα σας.

 

Μην βγαίνετε εκτός προϋπολογισμού με τα τρόφιμα

Όπως είδαμε παραπάνω, ένας από τους κύριους λόγους που μπορούν να σας οδηγήσουν στο φαγητό λόγω άγχους είναι η οικονομική ανασφάλεια. Μην βγαίνετε από τον προϋπολογισμό σας. Δεν είναι τώρα η ώρα να βάλετε στον καταψύκτη μοσχάρι Black Angus. Ταπεινά και οικονομικά τρόφιμα όπως οι γλυκοπατάτες και τα λαχανικά θα σας χορτάσουν με πολύ λιγότερα χρήματα και λιγότερο άγχος.

 

Ζητήστε βοήθεια online

Μάθατε να χρησιμοποιείτε το Zoom ή το Skype; Είναι σίγουρο ότι το ίδιο έχει κάνει και ο διαιτολόγος σας. Ζητήστε μία online συνεδρία αν σας είναι πλέον αδύνατον να διαχειριστείτε το άγχος σας χωρίς τροφή.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!