Πολλές φορές, έχουμε ακούσει τη φράση “είμαστε ό,τι τρώμε”. Όμως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και με τον κίνδυνο της αφυδάτωσης να ελλοχεύει μπορούμε να πούμε ότι… “είμαστε ό,τι πίνουμε”. Σκεφθείτε! Όταν γεννιόμαστε, αποτελούμαστε από σχεδόν 75% νερό. Καθώς μεγαλώνουμε, το ποσοστό του σώματός μας σε νερό πέφτει (άνδρες περίπου 60%, γυναίκες περίπου 50%), αλλά δεν παύει να είναι το κυρίαρχο συστατικό μας.

Το νερό λοιπόν είναι το νούμερο 1 στοιχείο της ζωής. Και η αφυδάτωση ο νούμερο 1 κίνδυνος για αυτήν! Διαβάστε στο άρθρο που ακολουθεί τα κυριότερα συμπτώματα της αφυδάτωσης, πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε, καθώς και ένα ειδικό αφιέρωμα στο αφυδατωμένο δέρμα και τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό.

Οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια

Κάθε μέρα, ένα υγιές σώμα αποβάλλει περίπου 2 με 3 λίτρα νερού. Αυτό σημαίνει περίπου 10 ποτήρια νερού ή 7 κουτάκια αναψυκτικού των 350 ml ή σχεδόν τα 2/3 ενός δοχείου απιονισμένου νερού σιδερώματος! Αυτό είναι απλά ΠΟΛΥ νερό. Ας σημειώσουμε ότι μόλις το 50% του νερού αποβάλλεται μέσω των ούρων, ενώ σχεδόν ένα ολόκληρο λίτρο νερού χάνεται από το σώμα μας, μέσω του ιδρώτα και της αναπνοής, ενεργειών δηλαδή που δεν μπορούμε να ελέγξουμε.

Συμπέρασμα: κάθε μέρα, ακόμη και σε κανονικές συνθήκες, αποβάλλουμε πολύ νερό, το οποίο πρέπει πάντοτε να αναπληρώνουμε.

Τι προκαλεί την αφυδάτωση;

“Το ότι δεν πίνουμε νερό, δεν χρειάζεται να είσαι Σέρλοκ Χολμς! ”. Μη βιαστείτε όμως να βάλετε αυτή τη ερώτηση  στη λίστα του τηλεπαιχνιδιού “είσαι πιο έξυπνος από ένα δεκάχρονο;”  Δείτε και κάποιους άλλους παράγοντες που πιθανόν να μην γνωρίζατε.

  • Ηλικία. Τα βρέφη, τα παιδιά και οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας είναι πιο επιρρεπείς στην αφυδάτωση.
  • Φάρμακα. Κάποια φάρμακα, όπως διουρητικά ή φάρμακα πίεσης αυξάνουν τον κίνδυνο αφυδάτωσης.
  • Ασθένειες. Άτομα με διαβήτη, νεφρικές ασθένειες ή καρδιακά νοσήματα είναι ιδιαίτερα επιρρεπή.
  • Άσκηση. Όσο περισσότερη, τόσο μεγαλύτερη η αφυδάτωση.
  • Αλκοόλ. Όλοι μας έχουμε ζήσει την εμπειρία ενός hangover.
  • Υψόμετρο. Σε περιοχές μεγάλου υψομέτρου (2.500 μέτρα+), αναπνέουμε πιο γρήγορα και αφυδατωνόμαστε πιο εύκολα.
  • Ζέστη και υγρασία. Ο συνδυασμός που προκαλεί ταχύτατη αφυδάτωση και μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις όπως θερμοπληξία (δείτε και το άρθρο μας εδώ)

Συμπτώματα. Και τα 7… δεν είναι υπέροχα.

Το… καμπανάκι της αφυδάτωσης χτυπάει με 7 βασικά συμπτώματα. Δείτε τα παρακάτω:

  1. Δίψα με ξηρό ή κολλώδες στόμα
  2. Σκούρα κίτρινα ούρα, ούρηση λιγότερες από 4 φορές την ημέρα ή 8 ώρες χωρίς ούρηση
  3. Ξηρό, συρρικνωμένο δέρμα, βουλιαγμένα μάτια
  4. Απουσία ιδρώτα – το σώμα μας έχει άμεση ανάγκη ενυδάτωσης
  5. Πονοκέφαλος
  6. Ζάλη
  7. Ταχυκαρδία, γρήγορη αναπνοή.

Χρόνια αφυδάτωση

Η εικόνα που έχουμε συνήθως για την αφυδάτωση είναι του ταξιδιώτη που γονατιστός διασχίζει τη Σαχάρα, εκλιπαρώντας για νερό. Όμως, υπάρχει και μία άλλη μορφή αφυδάτωσης, ιδιαίτερα “ύπουλη”. Μιλάμε για τη χρόνια αφυδάτωση που μπορεί να οδηγήσει σε πολύ σοβαρές καταστάσεις: χρόνια κόπωση, χρόνια δυσκοιλιότητα, παχυσαρκία, χοληστερίνη και πρόωρο γήρας.

Πώς αντιμετωπίζεται

Υπάρχουν τρεις, θεμελιώδεις τρόποι αντιμετώπισης της ήπιας αφυδάτωσης: νερό, νερό και νερό! Να σημειώσουμε ότι νερό μπορεί να βρεθεί και σε πολλές τροφές. Καθώς, αρκετές φορές η αφυδάτωση οδηγεί επίσης σε απώλεια νατρίου και ηλεκτρολυτών, η κατανάλωση μίας κρύας σούπας από, πχ, ζωμό λαχανικών ή κρέατος, που έχει πάνω από 95% περιεκτικότητα σε νερό, μπορεί να αποκαταστήσει την ισορροπία νατρίου στο σώμα.

Τέλος, εάν το μωρό ή το παιδί σας αφυδατωθεί (συνήθως λόγω πυρετού, εμέτου ή διάρροιας), η θεραπεία με ένα ειδικό διάλυμα επανυδάτωσης από το στόμα, θα βοηθήσει ιδιαίτερα. Συνιστάται η χορήγηση στο παιδί με κουταλάκι του γλυκού. Εννοείται ότι σε περίπτωση παραμικρής υποψίας σοβαρής αφυδάτωσης, καλούμε αμέσως τον γιατρό μας.

Νερό: ο σύμμαχος του δέρματος!

Σας υποσχεθήκαμε στην αρχή του άρθρου μας ότι θα κάνουμε μία αναφορά στο αφυδατωμένο δέρμα. Ας ξεκινήσουμε από τη φυσιολογική του κατάσταση. Όταν το δέρμα είναι ενυδατωμένο, δείχνει αφράτο και υγιές, αυτό που λέμε μεταξύ μας… “φράπα”!

Το τεστ για να δείτε πόσο ενυδατωμένη είσαστε είναι πολύ απλό. Πιέστε το δέρμα σας και εάν αυτό δεν επανέλθει στη φυσιολογική του θέση γρήγορα, έχουμε ένα σημάδι σοβαρής αφυδάτωσης. Η δε εικόνα που παρουσιάζει το αφυδατωμένο δέρμα δεν είναι ευχάριστη: ξηρότητα, τραχιά αίσθηση “σαν γυαλόχαρτο”, μικρά σπασίματα και απολέπιση. Τέλος, όταν είστε αφυδατωμένες, μπορεί να νιώσετε έντονο τσούξιμο και τράβηγμα, αλλά και φαγούρα όταν απλώνετε στο πρόσωπό σας υδατική κρέμα.

Η βοήθεια που μπορεί να δοθεί μέσα στο σπίτι για το αφυδατωμένο δέρμα έγκειται στα εξής:

  • Καθαρίζουμε το πρόσωπό με καθαρά υδατικά προϊόντα και κατά προτίμηση γαλακτώματα καθαρισμού.
  • Κάνουμε χρήση ενυδατικών μασκών τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
  • Αποφεύγουμε το
  • Χρησιμοποιούμε μία πολύ υδατική κρέμα για προστασία όλη την ημέρα.
  • Σε περιπτώσεις έντονου προβλήματος, απευθυνόμαστε σε επαγγελματία αισθητικό.

NEWSLETTER

  • Γραφτείτε στο Newsletter μας