Δεν υπάρχει κάτι με μεγαλύτερη ποικιλία (αλλά και τόσο γοητευτικό) στο σώμα μας από τους μύες μας. Σε αυτές τις εκπληκτικές ανατομικές δομές, που φτάνουν σχεδόν τον αριθμό των 700, συγκαταλέγονται μέρη τόσο διαφορετικά μεταξύ τους, αλλά και τόσο σημαντικά όσο η καρδιά και η γλώσσα.

Ακριβώς όμως λόγω της ύπαρξης μυϊκού ιστού σχεδόν σε κάθε πτυχή του σώματός μας, ο μυϊκός πόνος μπορεί πρακτικά να γίνει αισθητός παντού. Και φυσικά, δεν μπορεί να υπάρχει μόνο μία αιτία για κάθε μυϊκό πόνο που νιώθουμε. Δείτε στο άρθρο μας που ακολουθεί τις πιο συνηθισμένες αιτίες μυϊκού πόνου, πώς μπορείτε να τις αντιμετωπίσετε και πότε πρέπει να επισκεφθείτε το γιατρό.

 

Τραυματισμοί

Πολύ συχνά η αιτία του μυϊκού πόνου είναι τραυματισμοί που προέρχονται από τα παρακάτω:

  • Αμβλύ τραύμα. Από πρόσκρουση ή πιεστική βλάβη.
  • Τράβηγμα. Μπορεί να είναι από μία απλή υπερέκταση του μυ έως πλήρη ρήξη. Ατυχήματα, πτώσεις και, πάνω από όλα, αθλητική δραστηριότητα είναι οι κύριοι υπεύθυνοι.
  • Επαναλαμβανόμενες κινήσεις. Συνήθως σε επαγγέλματα όπου οι μύες χρησιμοποιούνται καθημερινά και για πολλές ώρες, όπως δακτυλογράφοι.
  • Υπερβολική καταπόνηση. Η μάστιγα των επαγγελματιών αθλητών (και όχι μόνο). Οι μυϊκές ίνες αποκτούν προδιάθεση και γίνονται επιρρεπείς σε τραυματισμό όταν πραγματοποιούν την ίδια δραστηριότητα ξανά και ξανά, χωρίς καμία παραλλαγή.
  • Ακατάλληλη προθέρμανση. Οι ίνες στους μύες μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους με βάση την ικανότητά τους να επιμηκύνονται και να συστέλλονται. Όσο καλύτερη είναι η κίνησή τους, τόσο λιγότερες πιθανότητες τραυματισμού. Ελάχιστο ή καθόλου ζέσταμα μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς.
  • Κακή στάση του σώματος. Μπορεί να προκαλέσει μυϊκό πόνο και ένταση, καθώς οι αφύσικες θέσεις του σώματος επιβαρύνουν τους μύες και τους μαλακούς ιστούς. Περιλαμβάνει καμπούριασμα σε καρέκλα, στήριξη στο ένα πόδι και τοποθέτηση του τηλεφώνου μεταξύ λαιμού και ώμου.
  • Κακή φυσική κατάσταση. Δαμόκλειος σπάθη για βαρύ μυϊκό τραυματισμό. Ποτέ μην προσπαθήσετε να κάνετε κάτι πέρα από τις τρέχουσες δυνάμεις σας (πχ να τρέξετε ημιμαραθώνιο), κινδυνεύετε.

 

Ασθένειες

Μυϊκοί πόνοι είναι συχνά αποτέλεσμα των παρακάτω ασθενειών:

  • Δερματομυοσίτιδα. Σπάνια φλεγμονώδης ασθένεια με έντονη μυϊκή αδυναμία.
  • Ινομυαλγία. Μυοσκελετικό σύνδρομο που χαρακτηρίζεται από διάχυτο πόνο αλλά και ιδιαίτερη ευαισθησία σε συγκεκριμένα (18) ανατομικά σημεία στο σώμα.
  • Λοιμώξεις. Πρωτίστως η γρίπη (και ναι, και ο COVID-19).
  • Νόσος του Λάιμ (μπορελλίωση). Μεταδίδεται από τσιμπούρια
  • Παρενέργειες από λήψη στατινών.
  • Πολυμυοσίτιδα. Άγνωστης αιτιολογίας φλεγμονώδης πάθηση των μυών (γνωστή από τις μάχες που έχει δώσει εναντίον της η δημοφιλής τηλεπαρουσιάστρια Ρούλα Κορομηλά).
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα.
  • Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.
  • Συστηματικός Ερυθηματώδης Λύκος. Αυτοάνοση πάθηση.
  • Υποθυρεοειδισμός. Μειωμένη παραγωγή ορμονών από τον θυρεοειδή, προκαλεί πόνους στους μύες και κράμπες.
  • Υποκαλιαιμία. Παθολογικά μειωμένο κάλιο στο αίμα.

 

Αντιμετώπιση των μυϊκών πόνων στο σπίτι

  • Εφαρμόστε πάγο στο σημείο του πόνου για να μειώσετε τη φλεγμονή
  • Ήπιες διατάσεις βοηθούν
  • Ιβουπροφένη ή άλλα αναλγητικά βοηθούν
  • Μη σηκώνετε βάρη
  • Ξεκουράστε το σημείο του σώματος που πονάει, ιδανικά, με απόλυτη ανάπαυση
  • Γιόγκα και διαλογισμός για μείωση του άγχους βοηθούν.

 

Επισκεφθείτε τον γιατρό όταν:

  • Έχετε ξεκουράσει για 2-3 ημέρες το σημείο που πονάει, αλλά ο πόνος δεν φεύγει
  • Έχετε έντονο, ξαφνικό πόνο στους μύες “από το πουθενά”
  • Ο πόνος συνυπάρχει με εξανθήματα
  • Ο πόνος ακολουθεί τσίμπημα εντόμου
  • Η μυαλγία συνοδεύεται από κοκκίνισμα ή πρήξιμο
  • Ο πόνος συνυπάρχει με αύξηση της θερμοκρασίας
  • Η εμφάνιση του πόνου συμπίπτει με αλλαγή κάποιας θεραπευτικής αγωγής σας.

 

Επισκεφθείτε τα επείγοντα όταν:

  • Δεν μπορείτε να κινήσετε το μέρος όπου πονούν οι μύες
  • Δεν μπορείτε να αναπνεύσετε
  • Έχετε κατακράτηση υγρών
  • Έχετε δύσπνοια.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!