Γιορτές! Μας αρέσουν γιατί μας φέρνουν πιο κοντά στους ανθρώπους που αγαπάμε (προσοχή όμως στις συναντήσεις φέτος, με μέτρο, λόγω πανδημίας). Μας εμπνέουν να ξεκινήσουμε κάτι καινούριο, να δούμε τον κόσμο με πιο θετικό μάτι και να αλλάξουμε όσα πηγαίνουν λάθος. Ακόμη, μας γεμίζουν με ενέργεια χάρη στις πολύτιμες μέρες χαλάρωσης μετά από ένα σκληρό και επίπονο χρόνο.

Κάποιες φορές όμως, μας κάθονται στο στομάχι.

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση είναι ένας από τους πιο συχνούς αλλά και τους πιο ανεπιθύμητους επισκέπτες των εορτών. Με την εμφάνισή της μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα ζωής μας και να καταστρέψει κάθε σχέδιο που κάναμε για τις γιορτές. Για αυτό, δείτε στο άρθρο μας που ακολουθεί κάποιες συμβουλές για γιορτές χωρίς φουσκώματα και καούρες.

 

Τι είναι η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (καούρες)

Η νόσος της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης είναι μια κατάσταση όπου το οξύ του στομάχου ρέει πίσω προς στον οισοφάγο. Αυτό συμβαίνει όταν ένας σφιγκτήρας στο χαμηλότερο τμήμα του οισοφάγου (Κατώτερος Οισοφαγικός Σφιγκτήρας), ο οποίος, υπό κανονικές συνθήκες, λειτουργεί σαν μία μονόδρομη βαλβίδα, δεν λειτουργεί σωστά.

 

Ένα πολύ συχνό πρόβλημα

Πόσο συχνή είναι η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση; Πολύ συχνή και ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα παγκοσμίως. Σύμφωνα με στοιχεία από το Αμερικανικό Κολλέγιο Γαστρεντερολογίας, τουλάχιστον 15 εκατομμύρια άτομα, ή σχεδόν 20% του αμερικανικού πληθυσμού, αντιμετωπίζουν καούρα καθημερινά. Οι έρευνες και στην Ελλάδα είναι απογοητευτικές, με 4 στους 10 Έλληνες να εμφανίζουν συμπτώματα.

 

Παράγοντες κινδύνου

Αν και ο καθένας μπορεί να έχει τη δυσάρεστη εμπειρία καούρας και φουσκώματος, υπάρχουν κάποιες ομάδες συνανθρώπων μας που βρίσκονται σε υψηλότερο κίνδυνο. Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση συναντάται συχνότερα σε:

  • Υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα λόγω της αυξημένης πίεσης στην κοιλιά
  • Εγκύους, για τον ίδιο λόγο
  • Άτομα σε αγωγή με συγκεκριμένα φάρμακα, όπως αντιισταμινικά, ηρεμιστικά, αντικαταθλιπτικά και φάρμακα για το άσθμα
  • Καπνιστές
  • Παθητικούς καπνιστές.

 

Πώς να αντιμετωπίσετε την καούρα

Το πιο σημαντικό είναι να αλλάξετε τρόπο ζωής. Μην περιοριστείτε σε μία “πυροσβεστική” λύση για τις γιορτές που απλά θα μεταθέσει το πρόβλημα. Αλλαγές τρόπου ζωής που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ή τη μείωση της καούρας είναι οι εξής:

  • Ακολουθήστε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής με περιορισμένα λιπαρά.
  • Αποφύγετε το φαγητό πριν ξαπλώσετε.
  • Όχι έντονη δραστηριότητα μετά το φαγητό. Ένας απλός περίπατος με χαλαρό βηματισμό αρκεί για να διευκολύνει την πέψη.
  • Μη φορτώνετε το στομάχι σας, ιδιαίτερα το βράδυ.
  • Καθίστε ευθεία ενώ τρώτε. Μην καμπουριάζετε και μην τρώτε σε ανάκλιντρα, σεζλόνγκ, πολυθρόνες, καναπέδες.
  • Μασάτε πιο αργά.
  • Σε περίπτωση επιπλέον βάρους ή παχυσαρκίας, προσπαθήστε να χάσετε κιλά.
  • Αποφύγετε το κάπνισμα.
  • Μη φοράτε σφιχτά ρούχα ή σφιχτές ζώνες.
  • Αποφεύγετε να σηκώνετε βάρη.
  • Τρώτε μικρότερα και συχνότερα γεύματα.
  • Ερευνήστε την τυχόν σχέση φαρμακευτικών σας αγωγών με γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση.

Εάν είστε σε κάποιο εορταστικό τραπέζι, μην ξεχάστε να έχετε μαζί σας τα σκευάσματα άμεσης ανακούφισης που σας έχει συστήσει ο γιατρός για την παλινδρόμηση.

 

Οι “συνήθεις ύποπτοι”

Υπάρχουν κάποιες τροφές που πυροδοτούν ή επιδεινώνουν τις καούρες και τα φουσκώματα. Παρακολουθήστε τις, αποφύγετέ τις, ή καταναλώστε τις με ιδιαίτερο μέτρο:

  • Αλκοόλ
  • Καφεϊνούχα ποτά
  • Πικάντικο φαγητό
  • Πλήρες γάλα
  • Αναψυκτικά
  • Χυμός πορτοκάλι
  • Χυμός λεμόνι
  • Χυμός τομάτας.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!