Δεν είναι τυχαίο ότι η λέξη “άγχος” προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ρήμα “ἄγχω” που σημαίνει “πνίγω” ή “σφίγγω”. Και οι δύο ορισμοί έχουν περάσει άλλωστε στη σημερινή καθομιλουμένη. Είναι τόσες και τόσες οι φορές που νιώθουμε ότι μας “πνίγει το άγχος” ή “έχουμε ένα σφίξιμο”.

Ποιος είναι όμως ο ρόλος του άγχους σε σχέση με το μυοσκελετικό μας σύστημα; Μπορεί η ένταση και οι στρεσογόνες καταστάσεις να πυροδοτήσουν πραγματικά περιστατικά άλγους στους μύες μας; Η απάντηση είναι “ναι”. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μας που ακολουθεί.

 

Πώς επιδρά το άγχος στους μύες μας

Όταν αισθανόμαστε άγχος, οι μύες μας αντιδρούν και σφίγγονται. Αυτό είναι ένα απολύτως φυσιολογικό ένστικτο του σώματός μας καθώς προσπαθεί να προστατευθεί από κάποιον πιθανό επερχόμενο τραυματισμό. Δεν έχει σημασία εάν το “κακό” που έρχεται είναι πραγματικό ή φανταστικό. Οι μύες μας δεν μπορούν να αντιδράσουν αλλιώς.

Όταν η απειλή (ή η υποτιθέμενη απειλή) περάσει, ο εγκέφαλός μας δίνει σήμα στους μύες να επανέλθουν και να χαλαρώσουν. Τι συμβαίνει όμως όταν, για οποιοδήποτε λόγο, υπάρχει συνεχές, χρόνιο άγχος; Οι μύες δεν παίρνουν εντολή να χαλαρώσουν σχεδόν ποτέ.

Το αποτέλεσμα είναι μυϊκοί πόνοι, ιδιαίτερα στους ώμους και στον αυχένα. Με την πάροδο του χρόνου, αυτοί οι πόνοι μπορεί να εξελιχθούν σε ακόμη σοβαρότερες μυοσκελετικές διαταραχές.

Ωστόσο, αξίζει να τονιστεί ότι παρά τα πολλές φορές επώδυνα συμπτώματα οι μυοσκελετικοί πόνοι δεν αποτελούν κάποιο απειλητικό για τη ζωή νόσημα (όταν έχουν φυσικά διαγνωστεί από ιατρό).

 

Η λάθος αντίδραση

Αρκετές φορές, η αντίδραση των ατόμων με αγχωτικές διαταραχές είναι η μείωση της φυσικής δραστηριότητας. Αυτός είναι ένας εντελώς λάθος τρόπος αντιμετώπισης. Εάν παραμελήσουμε τους μύες μας, αυτοί, πολύ απλά, θα ατροφήσουν και ο κύκλος του πόνου θα συνεχιστεί, ακόμη δυνατότερος.

 

Αντιμετώπιση

Κατανοώντας το πρόβλημα, έχετε διανύσει ήδη κάποιο δρόμο για τη λύση του. Η θεραπεία στους μυϊκούς πόνους λόγω του άγχους δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τη θεραπεία καταπονημένων μυών από γυμναστική ή τραυματισμό. Τα παρακάτω βοηθούν:

  • Ζεστό μπάνιο
  • Αναλγητικά
  • Φυσικοθεραπεία
  • Κολύμβηση
  • Διατατικές ασκήσεις.

 

Μειώστε το άγχος

Ωστόσο, όσα ζεστά μπάνια και διατατικές ασκήσεις και να κάνετε, εάν δεν αντιμετωπίσετε το πρόβλημα στη ρίζα του, θα διατρέχετε τον κίνδυνο να υποτροπιάζετε συνεχώς. Χρειάζεται λοιπόν να μειώσετε τα επίπεδα του άγχους σας. Κάποιοι από τους παρακάτω τρόπους μπορεί να βοηθήσουν. Βρείτε τον δικό σας.

  • Ασκήσεις αναπνοής
  • Διάλειμμα για δεκάλεπτο περίπατο, για να καθαρίσει το μυαλό
  • Γιόγκα, διαλογισμός, πιλάτες
  • Τήρηση ημερολογίου
  • Χαλαρωτική μουσική
  • Κατοικίδιο.

 

Ο ρόλος του άγχους στα υπόλοιπα συστήματα του οργανισμού

Οι αγχώδεις διαταραχές έχουν, προφανώς, σημαντική επίπτωση και στα υπόλοιπα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, πέρα από το μυοσκελετικό. Εν συντομία:

  • Νευρικό σύστημα. Το σώμα μπαίνει σε λογική “πάλης ή φυγής” (fight or flight) ακόμη και αν δεν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος. Η καρδιά χτυπά πιο δυνατά και η πίεση ανεβαίνει.
  • Αναπνευστικό σύστημα. Το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη αναπνοή, υπεραερισμό (hyperventilation) και, ενίοτε, σε κρίσεις πανικού.
  • Καρδιοαγγειακό σύστημα. Επαναλαμβανόμενα επεισόδια άγχους μπορούν, αποδεδειγμένα, να προκαλέσουν φλεγμονή στις στεφανιαίες αρτηρίες, προάγγελο εμφράγματος.
  • Γαστρεντερικό σύστημα. Το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές πρόσληψης τροφής, όπως υπερφαγία ή ανορεξία, καθώς και πόνους στο στομάχι και κρίσεις δυσκοιλιότητας.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!