Κάθε χειμώνα, η μόδα είναι διαφορετική. Κάποιες φορές επιστρέφει στη δεκαετία του 70 και το look καμπάνα ενώ άλλες στη δεκαετία του 80 και το look Madonna.  Όμως, ό,τι και να επιτάσσει η μόδα, όσα ρούχα, παπούτσια, ζώνες, κάλτσες, γάντια και κοσμήματα και αν δοκιμάσετε, κάποια στιγμή, θα έχετε το γνωστό déjà vu του “χειμωνιάτικου αξεσουάρ”.

Και αυτό τον χειμώνα λοιπόν, το βασικό και αναντικατάστατο αξεσουάρ σας είναι ένα και δεν βρίσκεται στη ντουλάπα σας, αλλά στο ντουλαπάκι του μπάνιου. Μιλάμε φυσικά για το ιατρικό θερμόμετρο, που μαζί με τον πυρετό, “μετράει” μία ακόμη φορά, την πολλοστή, που εσείς ή κάποιο αγαπημένο σας οικογενειακό πρόσωπο, αρρωστήσατε και αυτό τον χειμώνα.

Όμως… γιατί αλήθεια αρρωσταίνουμε τον χειμώνα; Δεν θα μπορούσαν όλες αυτές οι αρρώστιες που μας ταλαιπωρούν, όπως για παράδειγμα η γρίπη, η ιογενής γαστρεντερίτιδα, η βρογχιολίτιδα του μωρού να… μοιράζονται ισομερώς όλες τις εποχές; Ή ακόμα καλύτερα να εξαφανιστούν εντελώς από τη ζωή μας; Διαβάστε στο άρθρο που ακολουθεί γιατί αρρωσταίνουμε τον χειμώνα, καθώς και τι μπορούμε να κάνουμε για αυτό.

 

Κρύο. Καιρός για… ιό!

Οι άνθρωποι αρρωσταίνουν συχνότερα τον χειμώνα γιατί εκτίθενται ο ένας στον άλλον (και στα μικρόβια του άλλου) περισσότερο από ότι το καλοκαίρι. Ή για να το πούμε αλλιώς, δεν είναι ο χειμώνας – είναι ο φίλος σας ο Νώντας και η φίλη σας η Σωτηρία αλλά και όλοι οι γνωστοί σας με τους οποίους έρχεστε σε επαφή.

Και όχι μόνο! Είναι και όλοι οι άγνωστοι με τους οποίους διασταυρώνεστε στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στους επαγγελματικούς χώρους, αλλά και σε οποιοδήποτε κλειστό χώρο που έχουν με τη σειρά τους τον δικό τους φίλο Νώντα και τη δική τους φίλη Σωτηρία.

Η αλήθεια του ισχυρισμού αυτού επιβεβαιώνεται άλλωστε και από έρευνες σε τροπικές περιοχές όπου δεν υπάρχει χειμώνας, υπάρχει όμως εναλλαγή ξηρής και υγρής εποχής. Τους βροχερούς μήνες, ασθένειες όπως το κοινό κρυολόγημα και η γρίπη παρουσιάζουν έξαρση και εκεί, καθώς οι άνθρωποι συνωστίζονται σε κλειστούς χώρους για να προστατευθούν από τη βροχή.

 

Τι έφερε σήμερα από το σχολείο;

Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι σε αντίθεση με το καλοκαίρι και τους τρεις μήνες ξεγνοιασιάς, τον χειμώνα, τα σχολεία λειτουργούν, πλην εορτών, κανονικά με τα παιδιά μας να ανταλλάσσουν σημειώσεις, παιχνίδια και φυσικά μικρόβια. Αν σκεφτεί κανείς ότι ένα παιδί μπορεί να κρυολογήσει ακόμη και πέντε ή έξι φορές μέσα στον ίδιο χειμώνα, είναι φυσικό σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις, να καταλήγει όλη η οικογένεια “κρεβατωμένη”.

 

Τα ένοχα σταγονίδια

Οι συνηθέστερες ασθένειες του χειμώνα, όπως το κοινό κρυολόγημα, αλλά και η πολύ πιο επικίνδυνη γρίπη, μεταδίδονται, σε μεγάλο βαθμό, μέσα από μολυσματικά αερολύματα (δηλαδή μικροσκοπικά σταγονίδια) που υπάρχουν κατά χιλιάδες στις ρινικές εκκρίσεις, στο φτέρνισμα και τον βήχα.

Όσα από τα αερολύματα έχουν τη “σωστή” διάσταση, περίπου 1,5 μικρόμετρο (που αντιστοιχεί στο 1/50 της διαμέτρου μίας τρίχας!) έχουν την τάση να παραμένουν αιωρούμενα στον αέρα. Έτσι, εισπνέονται πιο εύκολα από τη μύτη και καταλήγουν στους πνεύμονες του επόμενου θύματος.

Κάποιες έρευνες υποδεικνύουν ότι τόσο ο κρύος αέρας από τον εξωτερικό χώρο όσο και ο ξηρός του εσωτερικού, μπορούν να διαδραματίσουν κάποιο ρόλο στην “προστασία” των σταγονιδίων που εκτοξεύουμε με τον βήχα και το φτέρνισμα, κάνοντας ευκολότερη την εξάπλωσή τους από ένα άρρωστο άτομο σε ένα υγιές.

 

Τι να κάνουμε;

Αλήθεια, όμως, τι μπορούμε να κάνουμε, για να μειώσουμε, έστω, τις περιπτώσεις που αρρωσταίνουμε τον χειμώνα; Επειδή το να… μεταναστεύουμε 3 μήνες κάθε χειμώνα σε τροπικές περιοχές με ξηρό κλίμα είναι μάλλον εκτός budget για τους περισσότερους από εμάς, σας δίνουμε 5 tips για να προστατευθείτε από τις αρρώστιες του χειμώνα, όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά:

  1. Ισχυροποιήστε το ανοσοποιητικό μέσω της διατροφής. Μην ξεχνάτε τις 5 τουλάχιστον μερίδες με φρούτα και λαχανικά ημερησίως!
  2. Πλένετε τα χέρια σας! Τουλάχιστον για 30 δευτερόλεπτα με ζεστό νερό και σαπούνι, και σε κάθε ευκαιρία.
  3. Πιείτε τσάι με μέλι. Θα σας ανακουφίσει και με τα αντιοξειδωτικά που περιέχει, μπορεί να θωρακίσει τον οργανισμό σας.
  4. Πείτε όχι στα αντιβιοτικά. Δεν είναι πανάκεια και πολλές φορές είναι εντελώς περιττά.
  5. Γυμναστείτε! Είναι μεν πιο δύσκολο να το κάνετε τον χειμώνα, είναι όμως ο καλύτερος τρόπος για να ισχυροποιήσετε το ανοσοποιητικό σας και να έχετε λιγότερες μέρες αρρώστιας τον χειμώνα.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!