Δεν είναι μόνο για να μυρίζει το μπουκέτο με τα τριαντάφυλλα που σας χάρισε το έτερον σας ήμισυ.

Δεν είναι μόνο για να “σπάει” καθώς μυρίζει το λαχταριστό κοτόπουλο στον φούρνο της γιαγιάς.

Δεν είναι μόνο γαλλική, ελληνική, μεγάλη, μικρή, ναζιάρικη, μυτούλα ή μυτόγκα.

Η μύτη, αυτό το θαυμάσιο όργανο με τα ρουθούνια, το ρινικό διάφραγμα, τον υάλινο ρινικό χόνδρο, τη ρινική θαλάμη και τις ρινικές κόγχες είναι πρωτίστως για να αναπνέετε. Και όχι μάλιστα, απλά για να αναπνέετε, αλλά για να αναπνέετε πολύ καλύτερα από ό,τι αν το κάνετε με το στόμα. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μας που ακολουθεί.

 

Η διαδικασία της αναπνοής

Η αναπνοή παρέχει στον οργανισμό μας το οξυγόνο που χρειάζεται για να ζήσει, ενώ επίσης απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα και απόβλητα. Υπάρχουν μόνο δύο φυσικοί δίοδοι αέρα για τους πνεύμονές μας: η μύτη και το στόμα. Οι υγιείς άνθρωποι χρησιμοποιούν τόσο τη μύτη όσο και το στόμα τους για να αναπνέουν. Όμως, η αναπνοή από το στόμα είναι, θα λέγαμε, αναπνοή “έκτακτης ανάγκης”.

 

Πότε είναι φυσιολογικό να αναπνέετε από το στόμα;

  • Η αναπνοή μέσω του στόματος είναι απαραίτητη μόνο όταν έχετε ρινική συμφόρηση λόγω αλλεργιών.
  • Όταν έχετε κρυολογήσει.
  • Τέλος, όταν ασκείστε έντονα, η αναπνοή από το στόμα οδηγεί σε ταχύτερη πρόσληψη οξυγόνου.

 

Γιατί πρέπει να αναπνέετε από τη μύτη και ΟΧΙ από το στόμα;

Είμαστε γενετικά προγραμματισμένοι να αναπνέουμε από τη μύτη. Δείτε παρακάτω τους αρκετούς λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό.

 

Καταπολέμηση λοιμώξεων

Όταν εισπνέουμε από τη μύτη μας, ο αέρας θερμαίνεται, υγραίνεται, ρυθμίζεται και αναμιγνύεται με οξείδιο του αζώτου το οποίο εξουδετερώνει πολλά επικίνδυνα βακτήρια. Ακόμη, λειτουργεί ως αγγειοδιασταλτικό στους αεραγωγούς, τις αρτηρίες και τα τριχοειδή αγγεία μας.

 

Καλύτερη κυκλοφορία αίματος και πλήρωση πνευμόνων

Η ρινική αναπνοή (σε αντίθεση με την αναπνοή από το στόμα), αυξάνει την κυκλοφορία και τα επίπεδα οξυγόνου στο αίμα, επιβραδύνει τον ρυθμό αναπνοής και βελτιώνει τη συνολική πλήρωση των πνευμόνων.

 

Λιγότερα κρυολογήματα

Η βλεννογόνος μεμβράνη εκτείνεται από την εσωτερική επένδυση των ρουθουνιών μέσω της τραχείας έως τους βρόγχους που εισέρχονται απευθείας στους πνεύμονες. Πολλοί ιοί πιάνονται και αδρανοποιούνται στη βλέννα. Η αναπνοή από το στόμα θα σας κάνει πιο ευαίσθητους σε κοινό κρυολόγημα και λοιμώξεις.

 

Μείωση στρες

Η αναπνοή μέσα από τη μύτη μειώνει την ποσότητα εισερχόμενου αέρα και μας αναγκάζει να επιβραδύνουμε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό τόσο σε περιπτώσεις υπέρτασης όσο και στο στρες. Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι ασκήσεις αναπνοής για την καταπολέμηση του στρες περιλαμβάνουν τη μύτη και μόνο.

 

Πρόληψη ξηρότητας – κακοσμίας

Ο βλεννογόνος του στόματος δεν είναι φτιαγμένος για να δέχεται τόσο αέρα. Όταν αναπνέουμε από το στόμα, η στοματική κοιλότητα ξεραίνεται και η αναπνοή γίνεται ενοχλητική. Επακολουθεί, πολλές φορές, κακοσμία του στόματος.

 

Πρόληψη ροχαλητού – υπνικής άπνοιας

Όταν ο εισπνεόμενος αέρας περνά από τη μύτη, η βλεννογόνος μεταφέρει ερεθίσματα στα αντανακλαστικά νεύρα που ελέγχουν την αναπνοή. Όταν αναπνέουμε από το στόμα, παρακάμπτουμε τη ρινική βλεννογόνο κάτι που προδιαθέτει για έντονο ροχαλητό και ακανόνιστη αναπνοή. Το ροχαλητό είναι πρόδρομος για άπνοια ύπνου, μία ιδιαίτερα επικίνδυνη, ακόμη και για τη ζωή, κατάσταση.

 

Πώς να αποφύγετε την αναπνοή από το στόμα

Η χρόνια αναπνοή εκ στόματος που προκαλείται από το σχήμα του προσώπου ή της μύτης σας δεν μπορεί πάντα να αποφευχθεί.

Όμως, εάν διαπιστώσετε ότι η μύτη σας είναι συχνά μπουκωμένη λόγω αλλεργιών ή αναπνευστικών λοιμώξεων, μπορείτε να ακολουθήσετε τις παρακάτω συμβουλές.

  • Χρησιμοποιήστε αποσυμφορητικό μύτης σε πτήσεις ή ταξίδια με πλοίο.
  • Παρομοίως, χρησιμοποιήστε ρινικό αποσυμφορητικό στα πρώτα σημάδια αλλεργίας ή κρυολογήματος.
  • Κοιμηθείτε ανάσκελα με τα κεφάλι σας ανυψωμένο για να ανοίξετε τους αεραγωγούς και να προάγετε τη ρινική αναπνοή.
  • Διατηρήστε το σπίτι καθαρό και απαλλαγμένο από αλλεργιογόνα.
  • Προπονηθείτε! Εξασκείστε συνειδητά την αναπνοή μέσω της μύτης κατά τη διάρκεια της ημέρας για να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας στη σωστή αναπνοή.
  • Εάν αντιμετωπίζετε άγχος, η γιόγκα (που εστιάζει στη βαθιά αναπνοή μέσω μύτης) ή ο διαλογισμός μπορούν να βοηθήσουν.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!