Λένε ότι ο έρωτας περνάει από το στομάχι και δεν βρίσκουμε κάποιον ιδιαίτερο λόγο να διαφωνήσουμε. Βλέπετε, δεν είναι λίγες οι φορές που από τα ψητά και τα μαγειρευτά περνάμε στα στέφανα μέσα σε χρόνο ρεκόρ. Όμως πώς θα σας φαινόταν αν σας λέγαμε ότι η προστασία από τον ήλιο (ή τουλάχιστον μέρος της) περνάει επίσης από το στομάχι; Ας το δούμε πιο αναλυτικά!

Τι λέει η επιστήμη

Όλοι έχουμε ακούσει για τις λεγόμενες “ελεύθερες ρίζες”. Πρόκειται για μόρια και άτομα με ασύζευκτα ηλεκτρόνια που για να ισορροπήσουν αποσπούν ηλεκτρόνια από γειτονικά μόρια, μετατρέποντάς τα και αυτά με τη σειρά τους σε ελεύθερες ρίζες. Έχει υπολογιστεί ότι κάθε κύτταρο του σώματός μας βομβαρδίζεται κάθε μέρα από περίπου 10.000 ελεύθερες ρίζες.

Η ανεξέλεγκτη παραγωγή ελευθέρων ριζών μπορεί να οδηγήσει τα κύτταρά μας σε οξειδωτικό στρες που είναι παράγοντας πρόκλησης ασθενειών. Οι δε ελεύθερες ρίζες δημιουργούνται στον οργανισμό μας είτε από φυσιολογικές διαδικασίες είτε από εξωτερικές πηγές. Είμαστε σίγουροι ότι μαντέψατε ποια είναι η εξωτερική πηγή που μας ενδιαφέρει σε αυτό το άρθρο. Ναι, ο “καυτός” φίλος μας που βρίσκεται 150 εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά!

Διαβάστε στη συνέχεια πώς κάποιες τροφές, κάποιες από τις οποίες μάλιστα ευδοκιμούν ιδιαίτερα στην Ελλάδα, αποτελούν τη φυσική ασπίδα του οργανισμού μας απέναντι στις “κακές προθέσεις” του ήλιου, καθώς μπορούν να εμποδίσουν τις ελεύθερες ρίζες με τις αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες.

Τομάτες

Αλήθεια, είναι “τομάτα” ή “ντομάτα”; Όπως και να την πεις, το “στρύχνον το λυκοπερσικόν”, για να χρησιμοποιήσουμε την επιστημονική του ονομασία, είναι μία από τις ισχυρότερες πηγές λυκοπενίου, ενός αντιοξειδωτικού που βοηθά στην απομάκρυνση των ελευθέρων ριζών μετά την έκθεση στον ήλιο.

Ελαιόλαδο

Τι να πει κάποιος για αυτό το μαγικό δώρο της φύσης στον άνθρωπο! Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητές του βοηθούν ιδιαίτερα στην προστασία από τον ήλιο, ενώ έρευνες έχουν δείξει ότι ο συνδυασμός ελαιολάδου και τομάτας υπό μορφή σάλτσας μπορεί να προστατεύσει όσο και ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας SPF 2 ή 3! Θυμίζουμε ότι το πρώτο αντηλιακό που κατασκευάστηκε ποτέ είχε δείκτη προστασίας SPF 2 (link στο άρθρο 05 “Δείκτες προστασίας αντηλιακών”). Ακόμη, το ελαιόλαδο είναι ένα πρώτης τάξης καταπραϋντικό στην περίπτωση που δυστυχώς έχουμε ήδη παρουσιάσει ηλιακό έγκαυμα.

Καρότα

Δεν κάνουν μόνο για τον Bugs Bunny! Τα καρότα είναι μία σημαντική πηγή λυκοπενίου και καροτενοειδών και μπορούν να προστατεύσουν από το ηλιακό έγκαυμα. Σύμφωνα με μελέτη, 400 ml χυμού καρότου καθημερινά (που περιέχει 10 mg λυκοπενίου και 5,1 mg β-καροτίνης) οδήγησαν σε μείωση του ηλιακού εγκαύματος κατά 45%. Εκτός από χυμό, τα καρότα μπορούν φυσικά να καταναλωθούν ωμά.

Αμύγδαλα

Τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε, ένα αντιοξειδωτικό που προστατεύει το δέρμα μας από το ηλιακό φως. Ιδιαίτερα ωφέλιμα είναι ακόμη το αμυγδαλέλαιο και το γάλα αμυγδάλου που πέρα από την προστασία από τις υπεριώδεις ακτίνες βοηθούν στο να διατηρηθεί η επιδερμίδα λεία και απαλή.

Πράσινο τσάι

Το δημοφιλές αυτό ρόφημα, εκτός από τα άλλα οφέλη για την υγεία (βοηθά σε απώλεια βάρους, κατάθλιψη, καρδιαγγειακές παθήσεις και άλλα) είναι ένα από τα καλύτερα τρόφιμα για την προστασία από τον ήλιο. Τα φύλλα του πράσινου τσαγιού είναι πλούσια σε πολυφαινόλες, οι οποίες μετριάζουν τις συνέπειες από την ακτινοβολία UV.

Σολομός

Ο σολομός είναι πλούσιος σε ωμέγα-3, τα υγιή λιπαρά οξέα, που εκτός των άλλων πλεονεκτημάτων δίνουν στο δέρμα μία όμορφη λάμψη. Όμως, αυτό που μας ενδιαφέρει όταν μιλάμε για τον ήλιο, είναι ότι τα ωμέγα-3 του σολομού προστατεύουν από τα εγκαύματα και ελαττώνουν τις μεταβολές στο DNA που προκύπτουν από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο.

Σπιρουλίνα

Η σπιρουλίνα είναι μία από τις πιο γνωστές υπερτροφές και από τις λίγες που μπορούν να κοιτάξουν τον ήλιο κατάματα. Πέρα από την πλήρη απουσία τοξικότητας και την υψηλότατη πεπτικότητά της (95%) η σπιρουλίνα διαθέτει ισχυρότατες αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

Τι άλλο πρέπει να ξέρω;

Υπάρχει ένας γενικός κανόνας, όσον αφορά τις τροφές που προστατεύουν από την ηλιακή ακτινοβολία. Όσο πιο σκούρα είναι μία τροφή και όσο πιο λαμπερή, τόσο πιο καλή για την άμυνά σας απέναντι στον ήλιο. Έτσι λοιπόν, σπανάκι, μπρόκολο, ρόδια, πιπεριές και όλα τα σκούρα φρούτα και λαχανικά είναι όπλα μας στον “πόλεμο” με τον ήλιο!

Επίλογος

Ναι, μπορείτε να βελτιώσετε την άμυνα του οργανισμού απέναντι στις βλαβερές ηλιακές ακτίνες με μία σωστή δίαιτα που περιλαμβάνει τις τροφές που αναφέραμε παραπάνω. Όχι, δεν μπορεί αυτή να είναι η μόνη σας γραμμή άμυνας. Μην ξεχνάτε ποτέ: αντηλιακό ευρέως φάσματος με δείκτη προστασίας SPF 30+,  γυαλιά ηλίου, πλατύγυρο καπέλο, και φαρδιά ρούχα με μανίκια, είναι must, ό,τι και να έχει το μενού!

NEWSLETTER

  • Γραφτείτε στο Newsletter μας