Οι… παλαιότερες (και παλαιότεροι) από εσάς θα θυμάστε ίσως μία ρετρό τηλεοπτική διαφήμιση, προ κάποιων δεκαετιών, με το jingle “το πρωί όταν ξυπνάω, πίνω γάλα με κακάο”. Όσοι λοιπόν ήσασταν τότε παιδιά και σιγοτραγουδούσατε το τζινγκλάκι, είναι πολύ πιθανό να έχετε τώρα τα δικά σας παιδιά!

Αλήθεια, θα τους δώσετε μόνο “γάλα με κακάο” για το πρωινό τους (όχι ότι έχουμε κάτι εναντίον του, απεναντίας το λατρεύουμε) ή θα προχωρήσετε σε κάποιες πιο πλούσιες και ολοκληρωμένες προτάσεις; Οι καιροί έχουν αλλάξει και μαζί τους η αντίληψη για τη σημασία του πρωινού γεύματος για το παιδί. Ας τα δούμε όλα αναλυτικά!

Γιατί το πρωινό είναι απαραίτητο;

Το πρωινό είναι απαραίτητο τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους ενήλικες. Όταν ξυπνάμε κάθε πρωί, μετά από πολλές ώρες ύπνου και βραδινής νηστείας, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μας είναι μειωμένα. Εάν σκεφτούμε ότι η γλυκόζη είναι η κύρια τροφή για τον εγκέφαλο, καταλαβαίνουμε ότι παραλείποντας το πρωινό γεύμα, ξεκινάμε αμέσως με μειονέκτημα.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Τα παιδιά που απλά παίρνουν τη σάκα τους και φεύγουν για το σχολείο, είναι φυσικό να νιώσουν εντονότερο αίσθημα πείνας στη συνέχεια της ημέρας. Το αποτέλεσμα; Επιλογή κάποιων σνακ από το κυλικείο με όχι υψηλή διατροφική αξία, αλλά και κατανάλωση μεγαλύτερων μερίδων στο μεσημεριανό γεύμα.

Όμως, σύμφωνα με μελέτες, υπάρχει και ένα ακόμη πρόβλημα. Τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό, φαίνεται πώς είναι πιο πιθανό να παραλείψουν κατά τη διάρκεια της ημέρας τροφές από τις υπεραπαραίτητες κατηγορίες των φρούτων και λαχανικών, με αποτέλεσμα να μην προσλάβουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά, όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, ο ψευδάργυρος, το φυλλικό (ή αλλιώς “φολικό”) οξύ, η θειαμίνη κλπ.

Το λάθος πρωινό

Ωραία! Τα παιδιά έχουν κάτσει στο τραπέζι του πρωινού. Όμως… για τι είδος πρωινού μιλάμε; Αξιωματούχοι υγείας στη Μεγάλη Βρετανία μας ενημερώνουν ότι τα παιδιά στη χώρα καταναλώνουν το ήμισυ της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας ζάχαρης το πρωί, πριν πάνε σχολείο! Οι ένοχοι; Τα δημητριακά πρωινού, σοκολατοειδή, διάφοροι φρουτοχυμοί, που “γεμίζουν” τον οργανισμό του παιδιού με ζάχαρη και τον προετοιμάζουν δυστυχώς για μία ζωή με πιθανή παχυσαρκία και διαβήτη.

Οι παραπάνω έρευνες μπορεί να έχουν γίνει στη Μεγάλη Βρετανία, αλλά επιτρέψτε μας να θεωρούμε ότι η κατάσταση στη χώρα μας δεν είναι ιδιαίτερα διαφορετική, και πιθανόν να είναι και χειρότερη. Άρα, το συμπέρασμα είναι ένα: ΜΗΝ δίνετε στο παιδί πρωινό με τροφές πλούσιες σε ζάχαρη (ή κορεσμένα λιπαρά οξέα). Του κάνετε σχεδόν το ίδιο κακό με το να μην του δώσετε καθόλου πρωινό.

Το σωστό πρωινό

Το μυστικό για ένα σωστό (αλλά και απολαυστικό!) πρωινό είναι ο συνδυασμός των επιλογών από κάποιες ομάδες τροφίμων. Συγκεκριμένα:

  • Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα. Χάρη στην πρωτεΐνη και στο ασβέστιο που περιέχουν, είναι απολύτως απαραίτητα για την ανάπτυξη των παιδιών αλλά και για γερά δόντια και οστά.
  • Ψωμί (ή δημητριακά), κατά προτίμηση ολικής άλεσης. Οι φυτικές τους ίνες προάγουν την καλή λειτουργία του εντέρου και συμβάλλουν στην αύξηση του αισθήματος κορεσμού. Περιέχουν επίσης απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Προσοχή! Όπως είπαμε παραπάνω, καλό είναι να επιλέγονται δημητριακά χωρίς προσθήκη ζάχαρης.
  • Φρούτα. Πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, όλα απαραίτητα για την υγεία των παιδιών. Τα φρούτα θα πρέπει να καταναλώνονται ολόκληρα και όχι σε μορφή χυμών, καθώς έτσι χάνονται οι περισσότερες φυτικές ίνες.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Πολλές φορές ερχόμαστε αντιμέτωποι με την άρνηση των παιδιών να ξεκινήσουν τη μέρα τους σωστά, με ένα καλό πρωινό. Οι δικαιολογίες είναι συνηθισμένες: δεν έχουν χρόνο, όρεξη, “πονάει” το στομάχι τους κλπ. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να επιδράσουμε θετικά στα παιδιά στο θέμα του πρωινού!

  • Δεν πιέζουμε το παιδί να καταναλώσει κάτι που δεν του αρέσει. Ας δούμε κάποιες εναλλακτικές λύσεις.
  • Οι μερίδες μας μικρές! Δεν χρειάζεται να αγχώσουμε το παιδί κάνοντάς το να νομίζει ότι πρέπει να φάει όλο το φαγητό.
  • Ειδικά για τα μικρότερα παιδιά, δίνουμε σημασία στην εμφάνιση του πιάτου. Ένα πιάτο με “φατσούλα” φτιαγμένη από λαχανικά, ελιές, καρότο κλπ θα κάνει το παιδί να χαμογελάσει και να φάει πιο εύκολα.
  • Δεν αντιδρούμε αρνητικά σε περίπτωση που τα παιδιά λερώσουν την κουζίνα ή λερωθούν τα ίδια.
  • Λέμε “όχι” στο πρωινό των 60 δευτερολέπτων. Οργανώνουμε τον χρόνο μας έτσι ώστε να έχουμε τουλάχιστον 15 λεπτά στη διάθεσή μας.
  • Τέλος, η ποικιλία είναι must! Κάθε μέρα, προσπαθούμε να φτιάξουμε κάτι διαφορετικό.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ

Μάθετε περισσότερα για την προωθητική ενέργεια Σεπτεμβρίου εδώ

NEWSLETTER

  • Γραφτείτε στο Newsletter μας