Καλοκαίρι. Για κάποιους η πιο όμορφη εποχή του χρόνου, και για σχεδόν όλους (εξαιρουμένων των ναυαγοσωστών!) η πιο χαλαρή. Το καλοκαίρι είναι η εποχή που και οι 5 αισθήσεις μας αποζητάνε νησί και ήλιο: να δούμε τη θάλασσα, να ακούσουμε το κύμα, να μυρίσουμε την αρμύρα, να γευθούμε το καρπούζι και να αγγίξουμε την καυτή άμμο.

Όμως, ειδικά το φετινό καλοκαίρι έχει μία ιδιαιτερότητα. Μετά από το τέλος των πολύμηνων lockdowns, όλοι μας θέλουμε, περισσότερο από ποτέ, να απολαύσουμε αυτό που η Ελλάδα μάς δίνει απλόχερα: θάλασσα και ήλιο. Παρ’ όλα αυτά, ο ενθουσιασμός μας πρέπει πάντοτε να έχει μέτρο, καθώς ο ήλιος είναι φίλος αλλά και εχθρός!

Δείτε στο άρθρο μας που ακολουθεί πώς θα προλάβετε τα ηλιακά εγκαύματα, αλλά και πώς θα τα αντιμετωπίσετε, στην απευκταία περίπτωση που καήκατε από τον ήλιο.

 

Ο δεκάλογος της πρόληψης

 

  1. Χρησιμοποιείτε αντηλιακό κάθε μέρα, ακόμα κι αν υπάρχει συννεφιά, ακόμα και αν δεν πηγαίνετε στη θάλασσα. Υπολογίζεται ότι μόλις 1 στους 3 ενήλικες χρησιμοποιεί αντηλιακό για εξωτερικές δραστηριότητες όπου περνά περισσότερη από μία ώρα έξω.

 

  1. Επιλέξτε ένα αντηλιακό ευρέως φάσματος που προστατεύει τόσο από την ακτινοβολία UVA όσο και από την UVB. Βεβαιωθείτε ότι είναι ανθεκτικό στο νερό και έχει SPF 30 ή μεγαλύτερο.

 

  1. Η ποσότητα του αντηλιακού μετράει. Υπολογίστε περίπου 30ml για το σώμα, (περίπου ένα σφηνάκι) και μισό κουταλάκι τσαγιού για το πρόσωπο. Μην ξεχνάτε τα χείλη. Χρησιμοποιήστε lip balm με SPF.

 

  1. Στη θάλασσα, εφαρμόστε αντηλιακό κάθε δύο ώρες. Εφαρμόστε ανά μία ώρα εάν κολυμπάτε ή έχετε ιδρώσει.

 

  1. Προσέξτε το έγκαυμα εξ αντανακλάσεως! Το νερό και η άμμος αντανακλούν τις βλαβερές ακτίνες του ήλιου. Το να είστε απλά κάτω από μία ομπρέλα ΔΕΝ βοηθά.

 

  1. Κρατήστε τα βρέφη κάτω των 6 μηνών πλήρως καλυμμένα και σε σκιά. Το δερματάκι τους είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο.

 

  1. Το έγκαυμα είναι μεσημεριανή υπόθεση. Προσπαθήστε να περιορίσετε ή να αποφύγετε εντελώς την έκθεσή σας στον ήλιο μεταξύ 10 το πρωί και 4 το απόγευμα. Μάθετε τον κανόνα της σκιάς: εάν η σκιά σας είναι μικρότερη από εσάς, οι ακτίνες του ήλιου είναι πιο επικίνδυνες.

 

  1. Τα ρούχα παίζουν ρόλο. Εάν είναι δυνατόν, φορέστε μακρυμάνικο πουκάμισο και μακρύ παντελόνι. Για επιπλέον προστασία, αναζητήστε ρούχα κατασκευασμένα με ειδικά αντηλιακά υλικά.

 

  1. Τα αξεσουάρ δεν είναι προαιρετικά – είναι υποχρεωτικά: καπέλο με πλατύ γείσο που καλύπτει πρόσωπο, λαιμό και αυτιά, καθώς και γυαλιά τύπου wraparound με φακούς που έχουν απορρόφηση UV 99% έως 100%.

 

  1. Να είστε προσεκτικοί εάν παίρνετε φάρμακα που μπορεί να σας κάνουν πιο ευαίσθητους στον ήλιο. Αυτά περιλαμβάνουν συγκεκριμένους τύπους αντιβιοτικών, αντιφλεγμονώδη, αντιμυκητιασικά, φάρμακα για την αρτηριακή πίεση κλπ.

 

Ο δεκάλογος της αντιμετώπισης

 

  1. Απομακρυνθείτε από την ευθεία έκθεση στον ήλιο. Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από αυτό.

 

  1. Κάνετε συχνά δροσερά λουτρά ή ντους για να ανακουφίσετε τον πόνο.

 

  1. Μόλις βγείτε από την μπανιέρα ή το ντους, στεγνώστε απαλά τον εαυτό σας, αλλά αφήστε λίγο νερό στο δέρμα σας. Στη συνέχεια, απλώστε ενυδατική κρέμα για να “παγιδεύσετε” το νερό στο δέρμα σας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει και στην ανακούφιση της ξηρότητας.

 

  1. Η αλόη βοηθά. Χρησιμοποιήστε ενυδατική κρέμα που περιέχει αλόη για να ανακουφίσετε το καμένο δέρμα. Μπορείτε ακόμη να εφαρμόσετε κρέμα υδροκορτιζόνης. Μην αντιμετωπίζετε το ηλιακό έγκαυμα με προϊόντα “-καΐνης” (όπως η βενζοκαΐνη) καθώς μπορεί να ερεθίσουν το δέρμα ή να προκαλέσουν αλλεργική αντίδραση.

 

  1. Σκεφτείτε να πάρετε ασπιρίνη ή ιβουπροφαίνη για να μειώσετε τυχόν πρήξιμο, ερυθρότητα και δυσφορία.

 

  1. Πίνετε επιπλέον νερό. To ηλιακό έγκαυμα συγκεντρώνει υγρό στην επιφάνεια του δέρματος και μακριά από το υπόλοιπο σώμα. Η κατανάλωση επιπλέον νερού βοηθά στην αποφυγή της αφυδάτωσης.

 

  1. Εάν δείτε φουσκάλες στο δέρμα σας, σημαίνει ότι έχετε, δυστυχώς, έγκαυμα δευτέρου βαθμού. Μην σπάτε τις φουσκάλες, καθώς ο λόγος που σχηματίζονται είναι για να βοηθήσουν το δέρμα σας να επουλωθεί και να σας προστατεύσει από μόλυνση.

 

  1. Θεραπείες με αγγούρι που έχει φυσικές αντιοξειδωτικές και αναλγητικές ιδιότητες βοηθούν. Πολτοποιήστε κρύο αγγούρι, δημιουργήστε μία πάστα και εφαρμόστε στις πληγείσες περιοχές.

 

  1. Βιταμίνη Ε μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής. Χρησιμοποιήστε έλαιο βιταμίνης Ε επί του δέρματος ή κανονική δόση με τη μορφή συμπληρώματος.

 

  1. Προσέξτε ιδιαίτερα τα ρούχα σας όσο το ηλιακό έγκαυμα θεραπεύεται. Φορέστε ρούχα που καλύπτουν πλήρως το δέρμα σας όταν βρίσκεστε έξω, με πυκνή ύφανση. Όταν κρατάτε το ύφασμα μπροστά σε έντονη πηγή φωτός, δεν θα πρέπει να βλέπετε φως να περνά μέσα από το ρούχο.

 

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!