Το φθινόπωρο έχει μπει πλέον για τα καλά στη ζωή μας. Οι μέρες είναι αισθητά μικρότερες και κάθε βράδυ η ζακέτα είναι πια το απαραίτητο αξεσουάρ μας. Οι γρήγορες μεταβολές του καιρού μας κάνουν αρκετές φορές να νιώθουμε τη λεγόμενη γλυκιά μελαγχολία του φθινοπώρου. Όμως, εκτός από αυτήν, υπάρχει και η μελαγχολία… του ανοσοποιητικού, το οποίο πρέπει να στηρίξουμε ιδιαίτερα το φθινόπωρο. Ας δούμε πώς!

Το ανοσοποιητικό σύστημα

Ίσως δεν το γνωρίζετε, αλλά κάθε δευτερόλεπτο της ζωής μας, αόρατοι εχθροί μας επιτίθενται από αέρα, ξηρά και θάλασσα. Δισεκατομμύρια βακτηριδίων, ιών και μυκήτων προσπαθούν να μετατρέψουν το σώμα μας σε σπίτι τους. Για αυτό, έχουμε αναπτύξει ένα σύστημα οργάνων και μηχανισμών για να αμυνθούμε από τους επίδοξους εισβολείς. Αυτό το σύστημα είναι το ανοσοποιητικό!

Στην… πρώτη γραμμή της μάχης, βρίσκονται το δέρμα μας, το ανώτερο αναπνευστικό σύστημα και τα πεπτικά ένζυμα του στομάχου μας. Από εκεί και πέρα, βασικό ρόλο στην άμυνα του οργανισμού παίζουν οι δύο βασικές ομάδες κυττάρων του ανοσοποιητικού, τα λεμφοκύτταρα (Β και Τ-λεμφοκύτταρα) και τα κύτταρα της μυελικής σειράς.

Τι προκαλεί όμως καταστολή του ανοσοποιητικού στον οργανισμό; Τρεις συγκεκριμένοι λόγοι: φυσιολογικοί παράγοντες, καθημερινές συνήθειες και παθολογικοί παράγοντες. Ο κυριότερος φυσιολογικός παράγοντας είναι η ηλικία. Ο βασικός παράγοντας της καθημερινότητας είναι το κάπνισμα ενώ οι κυριότεροι παθολογικοί παράγοντες είναι μια σειρά από νοσήματα με κυριότερα τις αναπνευστικές λοιμώξεις, αλλεργίες, αναιμία, αλκοολισμό, στεφανιαία νόσο, πνευμονοπάθειες, διαβήτη κλπ.

Τι αλλάζει το φθινόπωρο

Γνωρίσαμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα και τα όπλα του! Όμως, μπορεί να μας έχει δημιουργηθεί ήδη η απορία: γιατί το φθινόπωρο, το ανοσοποιητικό μας “πέφτει” πιο συχνά; Τι αλλάζει; Ή πρόκειται περί αστικού μύθου; Η απάντηση έχει δοθεί από μελέτη του Πανεπιστημίου του Cambridge που εξέτασε 23.000 γονίδια από άντρες και γυναίκες σε όλο τον κόσμο.

Το βασικό εύρημα ήταν ότι ένα γονίδιο που σχετίζεται με την καταστολή των λοιμώξεων βρέθηκε να είναι πιο δραστικό το καλοκαίρι. Η μελέτη επιβεβαιώνει προηγούμενες έρευνες που έχουν δείξει ότι αρκετά προβλήματα υγείας (συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών προσβολών και των εγκεφαλικών επεισοδίων) είναι πιο συχνά το χειμώνα.

Ο δεκάλογος του ανοσοποιητικού

Αλήθεια, πώς μπορούμε να στηρίξουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα, τόσο για το φθινόπωρο, όσο και για τον χειμώνα που ακολουθεί; Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε, όπως συμβουλεύουν όλοι οι ειδικοί, είναι να ακολουθούμε όσο πιο πιστά μπορούμε τις γενικές κατευθύνσεις υγείας και “ευ ζην”. Ας τις δούμε στον δεκάλογο που ακολουθεί!

  1. Αποφεύγουμε τις λοιμώξεις

Πλένουμε τα χέρια μας σχολαστικά και μαγειρεύουμε τα τρόφιμα (ιδιαίτερα κρέας και ψάρι) πολύ καλά.

  1. Εμβολιαζόμαστε

Ιδιαίτερα, εάν ανήκουμε στις ομάδες υψηλού κινδύνου.

  1. Δεν καπνίζουμε

Εάν το κάνουμε ακόμα, είναι μία καλή περίοδος να το κόψουμε μία για πάντα. Εάν είμαστε περιστασιακοί καπνιστές, τώρα είναι η στιγμή να γίνουμε μη καπνιστές!

  1. Προσέχουμε τη διατροφή μας

Ακολουθούμε δίαιτα υψηλή σε φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως. Περιορίζουμε κορεσμένα λίπη και σάκχαρα στο 10% των συνολικών θερμίδων, ενώ ελαχιστοποιούμε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

  1. Προσέχουμε το βάρος μας

Προσπαθούμε να διατηρήσουμε το βάρος μας σε υγιή επίπεδα (τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω).

  1. Ελέγχουμε την αρτηριακή μας πίεση

Ειδικά, εάν έχουμε ιστορικό πίεσης ή ανήκουμε στην τρίτη ηλικία.

  1. Περιορίζουμε το αλκοόλ

Ποτέ πια “ακόμα ένα ποτηράκι”! Όσο λιγότερο αλκοόλ, τόσο καλύτερο.

  1. Κοιμόμαστε αρκετά

Σίγουρα, το ρητό “8 ώρες ύπνος” δεν είναι για όλους. Όμως, πρέπει πάντοτε να κοιμόμαστε όσο χρειάζεται ο οργανισμός μας και ποτέ λιγότερο.

  1. Κάνουμε τσεκάπ

Η καλύτερη εποχή για τα ετήσια ή τα προγραμματισμένα τσεκάπ μας είναι τώρα.

  1. Ασκούμαστε

Η άσκηση είναι η καλύτερη ασπίδα του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Ασκούμαστε όσο πιο συχνά μπορούμε, αποφεύγοντας τις δικαιολογίες του “βροχερού καιρού”!

Μάθετε περισσότερα για την προωθητική ενέργεια Σεπτεμβρίου εδώ

NEWSLETTER

  • Γραφτείτε στο Newsletter μας