Τα τελευταία χρόνια, όταν η κουβέντα φτάνει στον ήλιο, ακολουθεί συνήθως μία μακριά λίστα από “μη!”, “δεν” και “όχι”. Ειδικά, με την έλευση του Internet και ακόμη περισσότερο των social media, όλοι έχουν μία τρομακτική ιστορία να διηγηθούν για το τι συνέβη σε κάποια φίλη τους εξαιτίας του ήλιου και όλοι έχουν δει μία ή δύο viral φωτογραφίες με λεζάντες του στιλ “προσοχή σκληρές εικόνες”, “ο ήλιος σοκάρει” κλπ.

Ας το πάρουμε απόφαση. Ο ήλιος μπορεί να είναι ο καλύτερος φίλος μας ή ο μεγαλύτερος εχθρός μας. Όμως είναι άδικο να του καταμαρτυρούμε τα πάντα και να τον έχουμε αναγάγει στον μεγαλύτερο “κακό” της ιστορίας, χειρότερο και από τον Darth Vader. Για αλλαγή λοιπόν, δείτε σε αυτό το άρθρο πώς ο ήλιος, ναι, πιστέψτε το, κάνει καλό. Και μάλιστα πολύ!

Dday

Όχι, δεν μιλάμε για τη D-day της Απόβασης στη Νορμανδία. Μιλάμε για τη βιταμίνη D που αποδεδειγμένα σχετίζεται με τον ήλιο. Κατ’ αρχήν, γιατί χρειαζόμαστε βιταμίνη D; Έρευνες έχουν δείξει ότι χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D οδηγούν σε προβληματικά και εύθραυστα οστά. Νεότερα στοιχεία συσχετίζουν την απουσία της με σημαντικό αριθμό ασθενειών από τον διαβήτη και τη σκλήρυνση κατά πλάκας μέχρι προβλήματα του προστάτη.

Άρα, η βιταμίνη D είναι απολύτως απαραίτητη για τον άνθρωπο. Πώς εμπλέκεται ο ήλιος; Οι ακτίνες του πυροδοτούν χημικές και μεταβολικές αλυσιδωτές αντιδράσεις στον οργανισμό μας που βοηθούν στην παραγωγή της. Στην πραγματικότητα, παίρνουμε περίπου το 90 με 95% της βιταμίνης D που χρειαζόμαστε από τον ήλιο, ενώ όσο και αν προσπαθήσουμε να τη βάλουμε στη διατροφή μας, πάντοτε θα τη χρειαζόμαστε και μέσω ηλίου. Ένας λοιπόν βασικός λόγος να μην είμαστε “ηλιοφοβικοί” είναι η ίδια μας η υγεία!

Χαμογελάστε!

Χαμογελάτε στον ήλιο; Χαμογελάτε καλύτερα! Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που ζουν σε ηλιόλουστες περιοχές έχουν λιγότερα σφραγίσματα από τον μέσο όρο. Θεωρείται ότι είναι και αυτό αποτέλεσμα της αύξησης των επιπέδων της βιταμίνης D μέσω της έκθεσης στον ήλιο.

Ήλιος και διάθεση

Ο ήλιος είναι ζωογόνος! Παντού στον πλανήτη, όλοι οι πολιτισμοί και όλες οι τέχνες τον εξυμνούν και τον τοποθετούν ψηλότερα από όλα (εκεί που είναι και στην πραγματικότητα άλλωστε). Τι να πρωτοθυμηθούμε; Τον μεγάλο μας Οδυσσέα Ελύτη με τον “ήλιο, τον ηλιάτορα”; Τον ανεπανάληπτο Νίκο Γκάτσο στο Χασάπικο ’40 του Μάνου Χατζιδάκι με το “ήλιέ μου, ήλιέ μου, βασιλιά μου”; Τους τεράστιους Beatles με το “Here Comes the Sun”;

Και όμως, αυτό που βγαίνει τόσο έντονα στην τέχνη, η θετική στάση και η καλή διάθεση που δημιουργεί ο ήλιος, είναι πλέον και επιστημονικά αποδεδειγμένο. Έρευνες έχουν δείξει ότι η έκθεση στον ήλιο βοηθά ιδιαίτερα στο σύνδρομο SAD (Seasonal Affective Disorder) που κάνει την εμφάνισή του κατά το φθινόπωρο και κορυφώνεται το χειμώνα με βασικά συμπτώματα την κατάθλιψη, την απώλεια όρεξης και τις αϋπνίες. Αυτό συμβαίνει γιατί ο ήλιος αυξάνει το επίπεδο της σεροτονίνης, του νευροδιαβιβαστή δηλαδή που βελτιώνει τη διάθεση. Δηλαδή, τέλος στο SAD με… Sun!

Παρ’ όλα αυτά…

Βιταμίνη D, καλή διάθεση, δυνατά δόντια, τελικά ο ήλιος μπορεί να είναι και φίλος! Όμως… δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά και σίγουρα όλα τα παραπάνω δεν είναι συγχωροχάρτι για ορισμένους από εμάς που επιθυμούμε να είμαστε μόνιμα κάτω από τον ήλιο, από την ανατολή μέχρι τη δύση του. Ο ήλιος, όταν η έκθεσή μας σε αυτόν ξεπερνάει το μέτρο που ορίζει ο οργανισμός μας, γίνεται πολύ γρήγορα ένας πρώην σύμμαχος και νυν εχθρός.

Ειδικότερα, ομάδες του πληθυσμού όπως οι μέλλουσες μητέρες (link στο άρθρο 06 “Ήλιος και εγκυμοσύνη”), τα παιδιά (link στο άρθρο 01 “Ήλιος και παιδί”) και οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας (link στο άρθρο 07 “Ήλιος και τρίτη ηλικία”) πρέπει να είναι ακόμη πιο προσεκτικοί στην “κατανάλωση” ήλιου. Γιατί, κανένα όφελος από τον ήλιο δεν έχει νόημα, όταν το διακύβευμα υγείας στην άλλη άκρη της πλάστιγγας είναι μεγάλο.

NEWSLETTER

  • Γραφτείτε στο Newsletter μας