Όλοι γνωρίζουμε ότι η παιδική ηλικία είναι μία από τις σημαντικότερες περιόδους της ζωής. Τα βιώματά της είναι ανεξίτηλα και τυχόν παιδικά τραύματα μπορούν να αντηχούν για πάρα πολλά χρόνια και να προκαλούν αρνητικές συνέπειες ακόμη και δεκαετίες αργότερα.

Αυτό όπως που ίσως δεν γνωρίζουμε, αλλά είναι εξίσου σημαντικό; Ότι και η λειτουργία της καρδιάς μας σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από τον τρόπο ζωής που διδαχθήκαμε (ή ΔΕΝ διδαχθήκαμε) στην παιδική μας ηλικία και ειδικά στην προσχολική.

Δείτε στο άρθρο μας που ακολουθεί πώς ο φιλικός προς την καρδιά τρόπος ζωής αρχίζει από την παιδική ηλικία και, εάν είστε γονείς, εφαρμόστε τις συμβουλές μας κατά γράμμα. Όμως, και εάν είστε παππούδες, γιαγιάδες, θείοι και θείες, υπάρχει κάτι στο άρθρο και για εσάς, καθώς με την υπερβολική σας αγάπη είστε και εσείς πολλές φορές “ύποπτοι” για κακές συνήθειες των παιδιών (όταν για παράδειγμα θέλουν γαριδάκια και δεν μπορείτε να τους πείτε “όχι”!).

 

“Κάλλιον το προλαμβάνειν”

Η ουσία σε αυτά που θα διαβάσετε δεν είναι κάτι  καινούριο. Άλλωστε, ο Ιπποκράτης, ο πατέρας της ιατρικής, το είπε πρώτος εδώ και δυόμισι χιλιετίες: “Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν”. Σοφή συμβουλή, και ακόμη σοφότερη όσον αφορά τις καρδιακές παθήσεις. Διδάσκοντας τα παιδιά να ακολουθούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής, βοηθάτε στη μείωση του κινδύνου για καρδιοπάθειες αργότερα στη ζωή τους.

Παρόλο που τα παιδιά και οι έφηβοι συνήθως δεν εμφανίζουν συμπτώματα καρδιακών παθήσεων, η σιωπηρή συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες μπορεί να ξεκινήσει από την παιδική ηλικία. Ο σπόρος των καρδιακών προβλημάτων των ενηλίκων (αλλά και της παχυσαρκίας και του διαβήτη) σπέρνεται  πάντα κατά την παιδική ηλικία και την εφηβεία.

 

Ένα στατιστικό που βάζει σε σκέψεις

Ένα παιδί που γεννιέται σήμερα έχει 500 φορές περισσότερες πιθανότητες να αποβιώσει από επίκτητη αθηροσκλήρωση (σχηματισμό πλάκας σε αρτηριακά τοιχώματα) παρά από μία εκ γενετής καρδιοπάθεια. Τι σημαίνει αυτό; Ότι είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να καταλάβουν ότι η υγιής καρδιά είναι ένα μεγάλο δώρο που ΔΕΝ πρέπει να το κακομεταχειριστούν.

Τα παιδιά πρέπει να μεγαλώνουν με τη γνώση και την αντίληψη του ότι ευθύνονται τα ίδια, σε μεγάλο βαθμό, για την υγεία τους.

 

Οδηγός προς γονείς

Οι ειδικοί προτείνουν τις εξής συμβουλές προς γονείς και κηδεμόνες για παιδιά ηλικίας 5 ετών και άνω:

  • Τουλάχιστον 30 λεπτά ευχάριστης, μέτριας έντασης δραστηριότητας, κάθε μέρα.
  • Τουλάχιστον 60 λεπτά έντονης σωματικής δραστηριότητας τις περισσότερες ημέρες την εβδομάδα για δυνατή καρδιά και πνεύμονες. Ναι στην αλάνα, ναι στο σχοινάκι.
  • Εναλλακτικά στα 60 λεπτά δραστηριότητας, 2 περίοδοι δραστηριότητας 30 λεπτών ή τρεις 20 λεπτών, κατάλληλες για την ηλικία και το φύλο του παιδιού.
  • Αυστηρά όρια για την παρακολούθηση τηλεόρασης, τη χρήση υπολογιστή και παιχνιδοκονσόλας.
  • ΜΗΝ χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ανταμοιβή για τα επιτεύγματα των παιδιών σας. Ποτέ “διάβασε και θα σου πάρω σουβλάκι”! Αντίθετα, σχεδιάστε μια σωματική δραστηριότητα που θα απολαύσουν.
  • Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, εάν έχετε τη δυνατότητα, στείλετε το παιδί στην κατασκήνωση. Από την άλλη πλευρά, εάν μπορείτε να το στείλετε στο χωριό, όπου θα τρέχει όλη μέρα, κάντε το. Αρκεί να διαβάσει και ο παππούς και η γιαγιά αυτό το άρθρο!

 

Διατροφικές συμβουλές για παιδιά ηλικίας 2 ετών και πάνω

  • Το συνολικό λίπος δεν πρέπει να υπερβαίνει το 30% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων.
  • Τα κορεσμένα λιπαρά δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 10% των συνολικών ημερήσιων θερμίδων.
  • Διατροφική χοληστερόλη πρέπει να είναι μικρότερη από 300 mg ημερησίως.
  • Χρησιμοποιήστε τον τύπο “ηλικία + 5” για τον υπολογισμό της κατάλληλης ποσότητας φυτικών ινών. Χρησιμοποιώντας τον τύπο, ένα παιδί 7 ετών πρέπει να καταναλώνει 12 γραμμάρια φυτικών ινών (7 + 5 = 12).
  • Τα παιδιά πρέπει επίσης να τρώνε τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα και να συνηθίσουν τη διατροφή με τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!