Δρ. Αναστασία Κοτσοπούλου
Ψυχολόγος CPsychol AFBPsS
Διευθύντρια Σύγχρονο Κέντρο Υποστήριξης, Εκπαίδευσης, Έρευνας και Εποπτείας

Πάντα μας απασχολούσε το θέμα του χρόνου και για αρκετούς ανθρώπους είναι πηγή άγχους. Συχνά ακούμε δίπλα μας να λένε «δεν προλαβαίνω». Πολλές φορές το νοιώθουμε και εμείς. Τι σημαίνει δεν προλαβαίνω;

  • Να κάνω τις δουλειές μου,
  • να φέρω εις πέρας υποχρεώσεις,
  • να κάνω πράγματα για μένα,
  • να ζήσω!

Αυτό που κρύβεται πίσω από αυτές τις φράσεις είναι ότι δεν έχω σωστή διαχείριση τρόπου και όχι χρόνου. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Η μέρα έχει 24 ώρες. Έχεις 24 ώρες για όλους! Γιατί κάποιοι μπορούν και προλαβαίνουν να κάνουν όσα πρέπει μέσα σε αυτές τις ώρες και άλλοι όχι;Η απάντηση είναι η σωστή διαχείριση του χρόνου.

Το πρώτο λάθος που κάνουμε, είναι ότι μας ενδιαφέρει η ποσότητα, δηλαδή το πόσα πράγματα θα κάνουμε. Είναι λάθος γιατί αυτό που πρέπει να αποτελεί το επίκεντρο μας δεν είναι οι δουλειές/υποχρεώσεις/ δραστηριότητες αλλά τα αποτελέσματα. Το να είμαι απασχολημένος δεν είναι το ίδιο με το να είμαι αποτελεσματικός. Έτσι συχνά κάνουμε κάτι απλά και μόνο για να το κάνουμε χωρίς να έχει αποτέλεσμα. Η διαχείριση χρόνου, αφορά στον τρόπο που οργανώνω και αποφασίζω για πόση ώρα θα ασχοληθώ με συγκεκριμένες δραστηριότητες. Με αυτό το τρόπο, καταφέρνω και είμαι πιο παραγωγικός, έχω λιγότερο άγχος και αυξάνω την αποτελεσματικότητα μου.

Αρχικά δεν έχει σημασία πόσα πράγματα κάνω, πόσα καταφέρνω αλλά πόσο ισορροπημένα ζω! Αν μπορώ και τα κάνω όλα αλλά δεν ζω, τότε δεν έχει κανένα νόημα.

Ας δούμε μερικές  πρακτικές οδηγίες για τη σωστή διαχείριση του χρόνου:

  • Θέτω σωστά τους στόχους μου! Μπορώ να καθορίζω αυτούς τους στόχους με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με την προτεραιότητά τους κάθε στιγμή. Αν για παράδειγμα προτεραιότητα είναι να έχω καλή υγεία, ότι περιλαμβάνει αυτό θα μπεί σαν στόχος και θα έχει μεγαλύτερη βαρύτητα μέσα στην μέρα μου, π.χ. άσκηση, σωστή διατροφή, συμμόρφωση με αγωγή κλπ.
  • Χωρίζω τους στόχους ανάλογα με το αν είναι απαραίτητοι ή σημαντικοί. Υπάρχουν στόχοι που δεν είναι απαραίτητοι αλλά τους υπηρετώ. Υπάρχουν άλλοι που είναι σημαντικοί. Θα πρέπει να μπορώ να τους ξεχωρίσω.
  • Βάζω τους πιο δύσκολους το πρωί! Τους περισσότερους ανθρώπους τους βοηθά να έχουν νωρίς τα δύσκολα για να «ξεμπερδεύουν». Δεν κάνω πολλά πράγματα ταυτόχρονα, γιατί έτσι χάνομαι χωρίς να είμαι αποτελεσματικός. Επιπλέον μην περιμένεις να σου έρθει η έμπνευση: κάντο τώρα!
  • Κρατάω σημειώσεις για την διάρκεια που αφιέρωσα σε κάθε δραστηριότητα. ‘Ετσι θα ξέρω πώς «ξόδεψα» τον χρόνο μου.
  • Εντοπίζω τις κακές συνήθειες που μου τρώνε τον χρόνο μου! Το κινητό, το internetμπορεί να μου φάνε πολύ χρόνο και να μην το καταλάβω. Προσπαθώ να μην παρασύρομαι. Μια καλή συμβουλή είναι να απενεργοποιήσετε τις ειδοποιήσεις στο κινητό, έτσι κάθε φορά που έρχεται μια νέα να μην το πιάνετε στα χέρια σας και παρασύρεστε. Άλλοι μπορεί να σπαταλούν πολύ χρόνο στο supermarketκαι να βγαίνουν εκτός προγράμματος.
  • Κάνω ευχάριστα διαλείμματα στην μέρα μου. Μέσα στην μέρα, σπάω την ρουτίνα με ευχάριστα διαλείμματα, π.χ. μουσική, καφέ, χαλάρωση.
  • Φτιάχνω καθημερινά μια λίστα με όσα πρέπει να κάνω. Αποβραδίς ετοιμάζω την λίστα με όσα έχω να κάνω μέσα στην επόμενη ημέρα. Έτσι μπορώ να οργανώσω καλύτερα τη μέρα μου. Στο τέλος της ημέρας την ελέγχω.
  • Αναζητώ το κίνητρο όταν νοιώθω πως βαριέμαι! Συχνά δεν έχω διάθεση να κάνω όσα πρέπει. Αν δε μπορώ να τα αποφύγω, αναζητώ ένα κίνητρο που θα με κινητοποιήσει, έστω και αν αυτό είναι είναι μια απλή επιβράβευση, π.χ. ένα παγωτό! Καλό είναι σε όλη αυτή τη διαδικασία να βρείτε ένα σύμμαχο, κάποιον με τον οποίο θα μοιράζεστε τις εμπειρίες.
  • Όπως βάζω πρόγραμμα για όλες τις δραστηριότητες μου, βάζω χρόνο και για τον ύπνο μου!Βάζω χρόνο χαλάρωσης και κυρίως μαθαίνω να λέω ΟΧΙ! Πολλές φορές τα πράγματα είναι απλούστερα αν μάθουμε να λέμε όχι σε επιπλέον υποχρεώσεις…

Και αν δεν τα καταφέρω την πρώτη εβδομάδα; Δεν πειράζει . Θα τα καταφέρω την δεύτερη!

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!