Γλυκά.

Είναι μοναδικά.

Είναι υπέροχα.

Είναι προκλητικά.

Είναι λαχταριστά.

Είναι απολαυστικά.

Είναι ακαταμάχητα.

Είναι όμως, δυστυχώς, και βλαβερά για τα δόντια μας. Αυτό είναι κάτι που πολλοί και πολλές από εμάς θυμόμαστε από τα παιδικά μας χρόνια, εξαιτίας της “εφιαλτικής” τερηδόνας, και αυτό που προσπαθούμε να περάσουμε ως γνώση και πληροφορία και στα δικά μας παιδιά: τα γλυκά χαλάνε τα δόντια.

Αυτό όμως δεν τα κάνει λιγότερο μοναδικά, υπέροχα, προκλητικά, λαχταριστά κλπ.

Υπάρχει άραγε η χρυσή τομή; Είναι δυνατόν να μπορέσουμε να απολαύσουμε γλυκά χωρίς να… απολέσουμε τα δόντια μας; Και όμως γίνεται. Δείτε στη συνέχεια του άρθρου μας πώς.

 

Περιορίζουμε τη συχνότητα των γλυκών

Όταν τρώμε, το pH στο στόμα μας μειώνεται και γίνεται πιο όξινο. Το οξύ, όπως μπορείτε να φανταστείτε, δεν είναι καλό για το σμάλτο των δοντιών μας, καθώς βοηθά τα βακτήρια που σχετίζονται με τον σχηματισμό τερηδόνας. Ακόμη, το οξύ μπορεί να διαβρώσει το σμάλτο των δοντιών, αφήνοντας αδύναμα σημεία από τα οποία θα εισβάλλουν βακτήρια.

Τώρα, ας σκεφτούμε το εξής: Οι πρόγονοί μας δεν ήταν γενετικά προγραμματισμένοι ώστε να έχουν το στόμα γεμάτο τροφή (και ειδικά γλυκά!) όλη την ημέρα – στην πραγματικότητα ήταν τυχεροί εάν μπορούσαν να βρουν τροφή μία φορά την ημέρα.

Εάν τρώτε κουλουράκια, μπισκότα, σοκολατάκια ή οποιαδήποτε άλλα σνακ όλη την ημέρα, το σάλιο σας δεν θα επαρκέσει ποτέ για να επαναφέρει το στόμα σε φυσική ισορροπία με αποτέλεσμα ένα “πάρτι” βακτηρίων. Απολαύστε τα γλυκά σας μαζί με το φαγητό σας λοιπόν και όσο το δυνατόν σπανιότερα μόνα τους.

 

Διαλέγουμε τα σωστά γλυκά

Δεν είναι όλα τα δάχτυλα ίδια και δεν είναι όλα τα γλυκά ίδια. Τα κολλώδη γλυκά που παραμένουν στα δόντια, μπορεί να είναι απολαυστικά, όμως είναι παράλληλα και ο χειρότερος εχθρός της στοματικής υγιεινής. Μία σοκολάτα μπορεί να αποδειχθεί καλύτερη επιλογή για τα δόντια από εκείνα τα υπέροχα καραμελωτά κάσιους.

 

Καθιερώνουμε postsugar ρουτίνα

Αυτή είναι ίσως η πιο σημαντική συμβουλή από όλες. Μετά το γλυκό, ξεκινήστε ξεπλένοντας το στόμα με νερό για να απομακρυνθούν τα υπολείμματα τροφών. Τσίκλες με ξυλιτόλη βοηθούν καθώς προάγουν την παραγωγή σάλιου. Τέλος, περίπου 30 λεπτά μετά το γλυκό, είναι η ώρα για να βουρτσίσετε τα δόντια σας.

 

Δεν κοιμόμαστε αμέσως μετά το γλυκό

Ό,τι και να κάνετε, αποφύγετε τα γλυκά πριν τον ύπνο. Ο λόγος είναι απλός: όταν κοιμόμαστε, έχουμε την τάση να έχουμε ξηρότερες συνθήκες στο στόμα μας από ό,τι σε κατάσταση εγρήγορσης. Μάλιστα, πολλοί από όσους ροχαλίζουν ή αναπνέουν από το στόμα κατά τη διάρκεια του ύπνου θα εμφανίσουν ακόμη μεγαλύτερη ξηροστομία.

 

Με ένα στεγνό στόμα, το σάλιο δεν θα είναι αρκετό για να εξισορροπήσει επαρκώς το στοματικό περιβάλλον και τα βακτήρια που προκαλούν τερηδόνα θα αναλάβουν δράση. Είναι απαραίτητο να μεσολαβούν τουλάχιστον 30 λεπτά από τη στιγμή που θα απολαύσετε το γλυκό σας μέχρι τη στιγμή που θα κοιμηθείτε.

 

Δίνουμε το καλό παράδειγμα

Τέλος, ειδικά για την παιδική τερηδόνα, μία πραγματική μάστιγα, πρέπει εμείς να είμαστε οι πρώτοι που θα δώσουμε το καλό παράδειγμα στα παιδιά. Δεν πρέπει ούτε εμείς, αλλά ούτε και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον μας να επιβραβεύει τα παιδιά με γλυκά.

Εξηγούμε στο παιδί γιατί πρέπει να προσέχει τα δόντια του (και ειδικά την post-sugar ρουτίνα) και αποφεύγουμε να του απαγορεύσουμε τα γλυκά, καθώς πιθανότατα θα πετύχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα. Περισσότερο από όλα, προσπαθούμε ώστε το παιδί να μην τρώει ακανόνιστα γλυκά στα μεσογεύματα – μία βλαβερή συνήθεια που θα του είναι, δυστυχώς, πολύ δύσκολο να εγκαταλείψει ως ενήλικας.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ!