Βιταμίνη D. Τα οφέλη της στη ζωή πολλά και σημαντικά, αποδεδειγμένα με πολλούς τόμους ερευνών, κλινικών μελετών και εκτεταμένης βιβλιογραφίας. Είναι η βιταμίνη που, μεταξύ άλλων, διατηρεί υγιή και γερά τα οστά μας, ενώ ρυθμίζει και ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό μας, αλλά και το σάκχαρο στο αίμα.

Την αποκαλούν και “βιταμίνη του ήλιου”. Όμως, το πιο σωστό είναι να τη λέμε “βιταμίνη της ζωής”! Αυτή, η θαυμαστή λοιπόν ορμόνη που αλληλεπιδρά με περισσότερα από 2.500 καταγεγραμμένα γονίδια στο ανθρώπινο σώμα δημιουργείται από τον οργανισμό μας, σε ποσοστό άνω του 90% μέσω του ζωογόνου ήλιου.

 

Οι επιπτώσεις της χρήσης του αντηλιακού

Σύμφωνα με μελέτες, η χρήση ενός αντηλιακού με Δείκτη Προστασίας SPF 15 και πάνω μπορεί να μειώσει την παραγωγή της βιταμίνης D3 σε ποσοστό έως και 99% – πρακτικά, σχεδόν ολοκληρωτικά (να σημειώσουμε ότι η βιταμίνη D που παράγει ο οργανισμός μας μέσω τροφίμων είναι η D2, που όμως δεν είναι τόσο σημαντική όσο η D3).

Επιπλέον, η Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας επισημαίνει ότι η χρήση του αντηλιακού, μπορεί να μειώσει το ποσοστό βιταμίνης D. Πάντως, παρά τα παραπάνω λεχθέντα, άλλη μελέτη, που διεξήχθη υπό συνθήκες πλήρους ηλιοφάνειας στο νησί Τενερίφη της Ισπανίας, έδειξε ότι η χρήση αντηλιακού δεν απέτρεψε τη σύνθεση βιταμίνης D από τον οργανισμό.

Πού είναι λοιπόν η αλήθεια και η χρυσή τομή;

 

Τι λένε οι Έλληνες δερματολόγοι

Νομίζουμε ότι την απάντηση τη δίνουν (και) οι Έλληνες δερματολόγοι. Συγκεκριμένα, η Ελληνική Δερματολογική και Αφροδισιολογική Εταιρεία (ΕΔΑΕ) αναφέρει ότι λίγα λεπτά έκθεσης στον ήλιο, καθημερινά, είναι αρκετά για να συνθέσει ο οργανισμός την απαραίτητη βιταμίνη D.

Ωστόσο, αυτή η έκθεση δεν είναι απαραίτητο να γίνει στις 2 το μεσημέρι, ούτε να υπερβεί κάποια συγκεκριμένα χρονικά όρια. Ο γνωστός σε όλους μας βρετανικός NHS μας συμβουλεύει σύντομη, καθημερινή έκθεση στον ήλιο, με εκτεθειμένα τα πόδια και τους ώμους, ιδιαίτερα από τον Μάρτιο έως το τέλος του Σεπτεμβρίου.

 

Το ελληνικό παράδοξο

Με τόσο ήλιο στη χώρα μας, θα περίμενε κάποιος ότι όλοι μας θα ήμασταν υπερεπαρκείς σε βιταμίνη D. Κι όμως, ισχύει το ακριβώς αντίθετο! Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας, 7 στους 10 Έλληνες έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D. Ίσως λοιπόν και εσείς να έχετε ανάγκη τη βιταμίνη του ήλιου, περισσότερο από όσο νομίζετε.

 

Πριμοδοτώντας την παραγωγή της βιταμίνης D

Εάν το επιθυμείτε, μπορείτε να “πριμοδοτήσετε” την παραγωγή της D, προσθέτοντας στη διατροφή σας κάποια τρόφιμα ιδιαίτερα πλούσια σε αυτήν. Τόνος, σαρδέλες, σολομός, τυρί, κρόκος αυγού, συκώτι και μανιτάρια καλλιεργημένα σε φως μπορεί να βοηθήσουν. Ακόμη, συμπληρώματα με βιταμίνη D μπορούν να βοηθήσουν.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, χρειάζεται προσοχή για να μη φτάσετε στο άλλο άκρο. Στην υπερβολική παρουσία βιταμίνης D, ελλοχεύει ο κίνδυνος της συσσώρευσης ασβεστίου και σχηματισμού πέτρας στα νεφρά καθώς και άλλων παθήσεων.

 

Επίλογος

Είναι αλήθεια ότι το αντηλιακό εμποδίζει τις ακτίνες UVB και κατ’ επέκταση μειώνει τα επίπεδα βιταμίνης D. Ωστόσο, πρακτικά είναι ελάχιστοι οι άνθρωποι που είναι καλυμμένοι με αντηλιακό από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου, το οποίο μάλιστα και ανανεώνουν (για να είναι πάντα αποτελεσματικό) 5 έως 6 φορές την ημέρα.

Μέτρια έκθεση, για λίγα λεπτά της ημέρας στον ήλιο, όπως συνιστούν οι περισσότεροι επιστήμονες και φορείς είναι, θεωρούμε, η καλύτερη πρακτική. Όμως, μην πετάξετε το αντηλιακό σας! Η ζημιά μπορεί να είναι πολύ πιο σοβαρή από όσο νομίζετε.

Βρείτε τώρα δίπλα σας ένα φαρμακείο του Δικτύου Green Pharmacy εδώ.